Miniguide: Kvinde, kend din købelov!

Du kan ikke gardere dig 100 % mod fejlkøb, men ChriChris miniguide til købeloven ruster dig til at undgå dyre fejltagelser.  

__________

Af Signe Ravn

”Købeloven er en af grundstenene i forbrugerret,” fortæller Tina Dhanda, seniorjurist i Forbrugerrådet TÆNK, til ChriChri.dk, ”Den slår blandt andet fast, at når du køber en vare hos en erhvervsdrivende, så har du min. to års reklamationsret, hvis varen viser sig at være defekt, og manglen ikke skyldes forkert brug.”

Butikker håber ofte, at kunden ikke ved bedre, og derfor opfordrer Tina Dhanda til, at man kender sine forbrugerrettigheder. Ring f.eks. til TÆNK’s hotline eller brug den uafhængige forbrugerorganisations app.

Og læs så disse tre vigtige regler:

1. Husk, at der er forskel på køb i en fysisk butik og et køb på nettet.

Ved køb på nettet har man altid 14 dages returret. Men når man handler i en almindelig butik, skal man huske, at man ikke automatisk har fortrydelsesret. Det er kun en service, nogle butikker tilbyder. Nogle giver måske kun bytteret, så du kan bytte dit køb til en anden vare eller få et tilgodebevis, og andre steder fanger bordet, så du hverken kan returnere eller bytte. Du kan godt lave en individuel aftale om returret med butikken, men her råder Tina Dhanda dig til at få dokumentation på den aftale, f.eks. direkte på kvitteringen.

 

2. Når du udnytter reklamationsretten for et produkt.

Hvis du på grund af en defekt ved varen får et nyt produkt, f.eks. en mobil, under reklamationsretten, så husk enten at få en ny kvittering for, at varen er skiftet ud siden det oprindelige køb, eller få det noteret direkte på kvitteringen.

”Det er vigtigt at holde sig for øje, at de to års reklamationsret følger produktet og ikke selve købsaftalen,” forklarer Tina Dhanda.

 

3. Reparation eller en ny vare?

”Hvis du har fået en vare med fejl, har du som udgangspunkt mulighed for selv at vælge enten at få repareret varen eller få et nyt tilsvarende produkt. Mange butikker tror, at de har ret til at reparere varen min. tre gange. Men udgangspunktet er ét reparationsforsøg. Butikken kan dog få flere forsøg, f.eks. ved flere forskellige eller teknisk komplicerede fejl. Det beror på en konkret vurdering, så du behøver ikke altid at være så large. Det handler jo om at have et produkt, der virker, og ikke skulle undvære f.eks. en mobil i ugevis, selvom man er uheldig og har fået et mandagsprodukt,” fastslår Tina Dhanda.

_______

Forbrugerrådet TÆNK’s gratis app ”Købeloven – Kend din ret” fås i App Store og på Google Play.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet