Life&Beyond

Sådan bliver du mere effektiv

Sådan bliver du mere effektiv

Nogle gange kan det være svært at være effektiv… Vi tilbringer mere og mere tid i forskellige miljøer, som hver især har en agenda: Reklamer på busstoppesteder og i storcentre vil have dig til at købe noget, så snart du træder uden for din hoveddør, og det samme vil TV-reklamerne, som er klar, så snart du har sat dig foran fjernsynet. Links på internettet vil have dig til at klikke. Notifikationerne på din smart phone kalder på dig. Vi bliver hele tiden bombarderet med alle mulige forskellige signaler, som alle vil have os til et eller andet, så det er nemt at blive distraheret! En tommelfingerregel, der kan være god at huske på, er dog, at du er på arbejde, når du er på arbejde, og når du er hjemme, har du fri.

Ja… Verden ER rent faktisk imod dig.

Husk 

1. Indberegn den tid du bruger på at besvare mails og tage telefonopkald etc., når du planlægger din arbejdstid.

2. Lad være med at multitaske. Man er mere effektiv, når man koncentrerer sig om én ting ad gangen og derefter går videre til næste punkt på dagsordenen.   

3. To-do lister får dig til at føle, at du opnår noget hele tiden. Du får en vis tilfredsstillelse ved at strege tingene ud i takt med, at du får dem lavet. Det er virkelig den BEDSTE følelse – synes du ikke?

4. Lad være med at tro at du har brug for en pause fra en bestemt opgave.. Mange tror, at det er sundt lige at slå hovedet fra og koncentrere sig om noget andet, hvis man er ved at gå i stå. Men det kræver  faktisk utrolig meget tid og energi at omstille sin hjerne fra en opgave til en anden. Derfor er det bedre, hvis du tager en rigtig pause og slapper af i dit hoved i et par minutter.

5.  Din arbejdsindsats peaker cirka to timer dagligt, og for mange ligger de to timer i morgentimerne. Sørg for at du bruger dine effektive timer med omtanke.

6. Skriv alting ned! Reminders, post-its og kalendere er alle sammen gode redskaber. De hjælper os med at strukturere og ikke mindst at huske alle vores arbejdsopgaver.

Research har vist, at man kan blive mere glad af at have en kalender. En god idé kan være at skrive alle de ting ned, som giver én mere energi og gør én mere glad.
Sørg for at planlægge tiden til de ting og få dem til at fylde mere i din kalender. 

Lyder det dumt eller for simpelt? Faktisk gør vi det slet ikke nok. Lige så snart det er skrevet sort på hvidt i din kalender, behøver du ikke at tage en aktiv beslutning om, hvorvidt du har tid til at gøre det – det står jo allerede i din kalender! Vi synes egentligt, at det lyder som en god idé! 

– Hvis du ikke skriver ned, hvad du ønsker at bruge din tid på, er det i stedet tidsrøvere som Facebook og Instagram, som du kommer til at bruge din dyrebare tid på 😉

Kilde: observer.com

Share This