Life&Beyond

Roskilde Festival – meget mere end musik!

Roskilde Festivalen er for alvor i gang. 130.000 deltager i alt, hvilket gør Roskilde Festival til Danmarks fjerdestørste by målt i indbyggertal. Festivalen i år er den 46. festival. Den første var i 1971. Driftsbudgettet er på ca. 195 millioner kroner hvor musikbudgettet er på ca. 60 millioner kroner. Gennemsnitsalderen for publikum er ca. 24 år.

Roskilde Festival er Nordens største festival og Europas 2. største festival og som vi alle ved: “With Great Power Comes Great Responsibility” og man må sige at Roskilde Festival tager sit ansvar.

Roskilde Festivals arbejde med bæredygtighed

Roskilde Festival er en non-profit organisation, og arbejdet med socialt ansvar har siden festivalens begyndelse været en hjørnesten i festivalens DNA. En central del af dette er målet om at lave en mere bæredygtig festival. Roskilde Festival har arbejdet strategisk med miljø siden starten af 90’erne, hvor de fik bionedbrydeligt service (inklusiv deres egne øl-krus), indførte deres omfattende pantsystem på alle krus og dåser og de fik deres egen togstation. Arbejdet er fuldt op med festivalens første langsigtede strategi for social- og miljømæssig bæredygtighed.

I tråd med dette kan Roskilde Festival i år præsentere en ny strategi for det bæredygtige arbejde fra 2016-2019. Strategien viser festivalens nye ambitioner for, hvordan vi ønsker en bæredygtig festival skal være: én for festivalens miljøpåvirkning og én for vores sociale påvirkning:

”Vi skal skabe Roskilde Festival-gruppens aktiviteter uden negativ miljøpåvirkning. Vi selv, vores deltagere og vores samarbejdspartnere skal naturligt tage de miljørigtige valg for at reducere både miljøinput og miljøoutput.

LÆS OGSÅ: Din ultimative guide til Roskilde: Her skal du bo, spise, hænge ud & høre musik

“Vi skaber Roskilde Festival-gruppens aktiviteter med udgangspunkt i troen på det enkelte menneske i fællesskabet og med omtanke og respekt for menneskerettigheder og menneskelige ressourcer. Vi selv, vores deltagere og vores samarbejdspartnere tager valg, der bidrager til at sætte positivt socialt aftryk i verden.”

De to ambitioner kommer til udtryk mange steder på Roskilde Festival: som affaldssorteringsstationer på camping, som økologisk og vegetarisk mad i boderne, som miljømærkede byggematerialer og rengøring, som busser og tog, som Equality-aktiviteter i Rising området, som forbedrede vilkår for flaskesamlere, som kampagner mod sexisme og meget andet.

Du kan læse meget mere på Roskilde festivals hjemmeside her (http://www.roskilde-festival.dk/more)

Psst.. Team ChriChri er taget til Roskide Festival og du kan følge os på SnapChat med brugernavnet ”chrichridk”. Vil du dele dine festivalstips og øjeblikke med os? Så husk at hashtagge på Instagram med #chrichrifestival16. Vi ses 🙂

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *