Sådan starter du dit eget tøjmærke

Rigtig mange går rundt med en drøm om at starte sit eget tøjmærke. Drømmen om at designe sin helt egen kollektion, og få den produceret, så den kan sælges. Drømmen om at se folk på gaden i tøj man selv har designet. Vi har taget en snak med manden bag flere danske tøj-succeser, Tue Deleuran, for at få et indblik i den ellers ret tillukkede verden – Modebranchen. 

LÆS OGSÅ: Kom tæt på pigerne fra Inside PR

 

Hvem er Tue Deleuran?

Navnet Tue Deleuran siger dig måske ikke noget, men Tue står bag flere danske tøjmærker, hvor det største er Björkvin. Mærket blev etableret i 2006 og oplevede en så voldsom vækst, at virksomheden efter kun 3 år havde 100 ansatte og en omsætning på 100 millioner kroner. Udover sine egne tøjmærker producerer Tues fabrik i Portugal, RTG Group, for en lang række af Danmark og Europas mest anerkendte herre- og dame-brands.

Tue har derfor en forståelse for begge sider af branchen – både produktions- og designsiden. Og med den daglige dialog med mange designere og brand-ejere, har Tue en dyb forståelse for design, produktion og salg. Han har nu sat sig for at dele ud af sin erfaring med at starte et tøjmærke op, for på den måde at hjælpe unge designere i gang med deres drøm. For det er til en vis grad underordnet, hvilken type tøjmærke man ønsker at starte – det afgørende er, om man har det rigtige hold til at hjælpe sig, kombineret med det perfekte netværk af samarbejdspartnere.

Herunder kan du læse om Tues nye projekt.Tue Deleuran

Hvad er din motivation for at dele din viden?

Lige så meget som jeg elsker tøjbranchen, lige så meget er jeg klar over, det er en virkelig hård branche, hvor rigtig mange fokuserer på deres egen succes, og ikke hjælper andre i gang. Det er meget sjældent, at folk deler deres leverandør-netværk, eller andre gode kontakter som kan være afgørende for, at et nyt tøjmærke får succes. Er du derfor ny i branchen, er du ofte meget overladt til dig selv, og jeg ved, at mange dygtige designere aldrig rigtigt kommer i gang, fordi de ikke får den hjælp, de har brug for. Vi var virkelig heldige, da vi med Björkvin fandt den fabrik som hjalp os i gang, og jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det kunne være endt, hvis ikke vi lige var stødt på dem.

“Er du ny i branchen, er du ofte meget overladt til dig selv, og jeg ved, at mange dygtige designere aldrig rigtigt kommer i gang, fordi de ikke får den hjælp, de har brug for”.

 

Hvad er det du gerne vil hjælpe andre med?

Jeg har arbejdet i modebranchen i over 10 år nu, og jeg ved, hvor afgørende det er, at man kommer godt fra start, hvis man vil have en ærlig chance for succes. Det er afgørende, at man finder de rigtige mennesker at arbejde sammen med. Den første producent vi havde, da vi startede, var noget ganske særligt, og det betød alt for os, at de hjalp os i gang og troede på os. Ikke alle er lige så heldige som os, så derfor vil jeg gerne dele mine erfaringer med alt fra, hvordan man finder den rigtige fabrik, hvordan skal man kommunikere, hvordan kan man sælge, men også hvordan man undgår at blive snydt, for selvom der er mange gode fabrikker derude, så er der også mange dårlige, og det er dyrt at vælge forkert.

“Ikke alle er lige så heldige som os, så derfor vil jeg gerne dele mine erfaringer med alt fra, hvordan man finder den rigtige fabrik, hvordan skal man kommunikere, hvordan kan man sælge, men også hvordan man undgår at blive snydt”.

 

Hvor har du valgt at dele dine erfaringer?

Jeg deler mine erfaringer fra tøjbranchen på RTG Groups YouTube kanal. Hver video repræsenterer et spørgsmål, som jeg tænker, er noget af det første man gerne vil have svar på, når man skal starte et tøjmærke. Det var i hvert fald ting, jeg selv intet anede noget om, da jeg startede. I dag er det jo super nemt at optage videoer, og de fleste spørger YouTube og Google, når de har et problem, hvorfor det giver mening at være klar med svar der.

 

Hvordan ser projektet ud i fremtiden?

Udover at ligger en ny video op hver uge, så er planen at involvere flere fra den danske og udenlandske modeverden. Jeg har en drøm om, at andre der også har en masse erfaring fra modebranchen, enten som designer af eget brand eller som ansat i en modevirksomhed, vil dele deres erfaring. Det kunne være vildt spændende også at kunne formidle andres inspirerende historier. Udover at involvere andre som arbejder i branchen, så er det jo dejligt at flere og flere brugere involverer sig. Jeg begynder at få flere og flere mails fra folk som har gået med drømmen om at starte et tøjmærke, men ikke har vidst, hvordan de skulle gribe det an. Men på en eller anden måde har videoerne hjulpet dem videre og i gang. Det er fedt at se, hvor dygtige og søde folk er, og at mange har nogle virkelig gode og spændende ideer. Dem vil jeg gerne hjælpe i gang.

LÆS OGSÅ: Charlotte Biehl: Om at sige sit job op og følge drømmen

 

Hvad har været den bedste oplevelse med projektet?

Når man udstiller sig selv på medier, som f.eks. YouTube, skal man gøre sig klart, at der er en masse der vil hade på det man laver, ligegyldigt hvor godt det er. Så det er vigtigt at omfavne alt det positive, og fokusere på dem som rent faktisk er glade for det man laver. Og det er fantastisk når brugere skriver at de er meget begejstret for videoerne, og det har hjulpet dem meget. Det bedste skulderklap for mig er imidlertid, at allerede her kun 2 måneder efter lanceringen bliver videoerne brugt i undervisningsmaterialet på KEA. Det er en vild tanke, at de unge design- og produktionsstuderende på Københavns Erhvervs Akademi ser på mig på storskærm, og materialet tages seriøst og diskuteres. Det er helt fantastisk, og jeg er meget stolt af, at jeg kan bidrage til undervisningen af en masse talentfulde unge menneskers fremtid. For det er jo netop vidensdeling, og det at hjælpe andre i gang, der er hele baggrunden for projektet.

 

Nedenunder kan du se traileren til videoserien, hvor Tue giver gode råd til, hvordan du starter dit eget tøjmærke. Se alle Tues videoer på YouTube her.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Dette indlæg har 1 kommentar

  1. ZEIN ALI

    Hej Jeg har en drøm om at starte mit eget tøj mærke og nu vil jeg gerne småt I gang og vil gerne vide hvad er de første skridt man skal tag når man ikke har mange penge. Det vil være en store hjælp hvis du kunne sende mig i de rigtig veje.

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet