Life&Beyond

Sådan praktiserer du mindfulness på jobbet

Har du svært ved at bevare roen og overblikket i pressede situationer? Bliver du tit forstyrret af dine tanker og følelser? Har du svært ved at være tilstede i nuet og holde fokus på opgaven du er i gang med? Så kan mindfulness være med til at hjælpe dig. Se her, hvordan…

LÆS OGSÅ: Klæd dig selvsikkert til jobsamtalen

Stressende arbejdsforhold og store arbejdsbyrder kan have mange konsekvenser. Kan du nikke genkendende til et af de listede scenarier ovenfor, er det måske tid til at stoppe op og overveje, hvordan du kan forbedre din hverdag på jobbet, før det er for sent.

Hvad er mindfulness?

Mindfulness stammer fra buddhismen og er et begreb der ofte bruges i forbindelse med håndtering af stressede situationer. Mindfulness betegner en tilstand, hvor du er så bevidst nærværende som muligt. Med mindfulness får du evnen til at være nærværende, i det du er i. Du kommer i kontakt med dig selv og i god kontakt med den konkrete kontekst du befinder dig i. Ved at gøre dig mere nærværende, kan mindfulness effektivisere dine arbejdsgange, i hvad end du foretager dig.

Mindfulness benytter sig af  buddhistiske meditationsteknikker og giver dig værktøjer til at finde ro samt fokus til at løse dine opgaver. Du bliver bedre til at prioritere, og til at udelukke stressende og forstyrrende tanker. Med de rette øvelser kan du således mindske dit eget stressniveau og blive mere nærværende både på arbejdspladsen og derhjemme.

Mindfulness er ideelt til at håndtere de følelsesmæssige udfordringer der ofte findes på jobbet; præstationspres, konflikter med kollegaer etc. Med mindfulness kan du lære at rumme dine følelser i stedet for at bekæmpe dem.

Her får du 9 gode råd til at praktisere mindfulness på jobbet

1. Start med at gøre det du plejer at gøre, lidt langsommere, mere opmærksomt, venligt og nysgerrigt. Vi skal lægge mærke til hvordan vi har det, mens vi gør det. Start med at sætte tempoet ned i løbet af dagen.

2. Læg mærke til hvordan du har det når du:

– går/kører langsommere

–  tænker over det du siger

– lytter opmærksomt

– spiser uden at gøre noget andet samtidig. Se på maden, farverne, formen, læg mærke til duften smagen og konsistensen.

3. Bliv bedre til at stoppe op flere gange om dagen. Brug gerne de “naturlige” pauser i din hverdag: når du er på vej til og fra arbejde, står i kø eller venter på at din computer starter op. I disse pauser kan du bruge denne øvelse: (sluk din telefon/sæt den på lydløs).

4. Tag dig tid til “bare” at være dig. Mærk dig selv. Mærk hvordan du har det lige nu og her. Start med at lægge mærke til hvor du er. Hvordan er din kropsstilling? Mærker du, at din krop trækker vejret for dig og kan du gøre det uden, at du prøver at styre den? Prøv med bare fem vejrtrækninger. Mærk efter. Hvordan føles det?

5. Øv dig i at nulstille dig selv hver eneste dag du møder ind på jobbet. I dag er i dag, i dag er en ny dag. Mød dagen med helt nyt frisk sind. Når du skriver en mail, så vær tilstede. Giv slip i tanken om igår eller lige om lidt eller i morgen. Vær nærværende i det du skriver. Dem der modtager i den anden ende kan sagtens fornemme, om du var tilstede da du skrev den og desuden vil mulighederne for fejl blive langt mindre.

6. Vær nærværende når du taler med andre. Drop at tænke på i går og i morgen, vær fokuseret tilstede i dette nu. Alle kan mærke når du ikke er tilstede i samtalen, uanset om det ansigt til ansigt eller i telefonen og det svækker samarbejdet. Eller for den sags skyld i møder, hvor de fleste ofte mentalt er et helt andet sted. Vær hvor du er – lige her.

7. Hold pauser, hvor du stopper op og trækker vejret. Lytter til dit åndedræt. Bare 5-6 min. 3 gange om dagen, kan hjælpe dig med at være tilstede i dig selv. At blive nærværende i nuet og mærke dine fødder i underlaget. Generelt vil det styrke din evne til nærvær og at præstation, hvis du vælger at få en fast daglig meditationspraksis på bare 15 min.

LÆS OGSÅ: Find passionen i dit job

8. Skab nogle gode vaner i din dagligdag. Øv dig f.eks. på at dvæle ved din vejrtrækning, når du er færdig med en opgave eller inden du påbegynder en ny. Læg mærke til tre ind- og udåndinger. Eller læg mærke til hvad du sanser fremfor at være opslugt af tankeaktivitet.

9. Før du starter på en ny arbejdsopgave, kan du stille dig selv spørgsmålet: ”Hvad sanser jeg lige nu?” og derefter lægge mærke til tre sanseoplevelser; varmen i hænderne, lyset fra vinduet eller duften fra kaffen. Øvelsen er god ift. at komme til stede i nuet, hvilket er omdrejningspunktet for mindfulness. Dine sanseoplevelser er altid i nuet, i modsætning til dine tanker, som ofte er i fortiden og i fremtiden. Når du går på opdagelse i det du sanser, booster du dit psykiske immunforsvar.

Kilde: finduddannelse.dk

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *