12 måder at forbedre din arbejdskoncentration på

Har du svært ved at koncentrere dig når du er på arbejde? Vi har nok alle sammen prøvet af have en af de dage hvor det bare er umuligt at fokusere sig på arbejdet. Man er urolig, man kan ikke fokusere og man bliver konstant distraheret af de mindste ting. Men bare fordi man ikke har kunnet fokusere i løbet af dagen, forsvinder arbejdsopgaverne jo ikke… Så hvad gør man så? Vi har samlet 12 gode råd til hvordan du kan forbedre din koncentration.

LÆS OGSÅ: Arbejd mindre og bliv mere produktiv

1. Prioritér dine opgaver

Du kan forbedre din koncentration ved at få ordnet de store opgaver til at begynde med og så tage de nemmere opgaver til sidst. Lav en liste over hvilke opgaver der er de vigtigste. Her vil de vigtigste opgaver formentlig være dem som har en deadline allerede dagen efter eller i den nærmeste fremtid. De mindre vigtige opgaver vil være de projekter som først er til næste uge, mens de mindst vigtige opgaver, vil være alle de mindre løse ender du har som at besvare e-mails.

2. Sæt tid af til dine e-mails

Selv den mest fokuserede person kan hurtigt blive distraheret af de konstante ping-ping-ping lyde som kommer hver gang en ny e-mail tikker ind. Men hvis du allerede har svært ved at koncentrere dig, kan det nærmest forstyrre hele din dag. I stedet for at læse dine e-mails med det samme, så sæt tid af til at besvare dem og hold dig så til disse tidspunkter. 

3. Begræns distraktioner

Insisterende personer som ringer igen og igen, den konstante adgang til internettet og selv småsnak ude på gangen, kan forstyrre og afholde dig fra at få lavet dine arbejdsopgaver. Ligesom med dine e-mails, så sørg for at sætte tid af til at besvare opkald og holde små pauser med Facebook og snak med kollegaerne.

4. Del opgaverne op

Hvis du føler at du bliver helt overvældet af alt hvad du skal nå, så er det sikkert fordi du har påtaget dig alt for mange arbejdsopgaver på en gang. Det er derfor vigtigt at du deler dine opgaver op i små bidder, så du ikke bliver stresset eller nervøs. Hvis du deler opgaverne op, vil du bedre kunne overskue det og det er derfor nemmere for dig at fokusere på at få opgaven lavet. Sæt dig nogle realistiske mål i løbet af ugen, dagen eller endda i løbet af den næste time.

5. Arbejd altid det samme sted

Hvis du arbejder på en café den ene dag, på biblioteket den næste dag og derhjemme den tredje dag, vil det gøre dig ekstra følsom over for distraktioner. Hvis du derimod begrænser dig selv til den samme arbejdsplads hver dag, vil du blive vant til området og derfor ikke bruge tid på ubevidst at se dig omkring hele tiden. Det vil også få dig til at opfatte området som et arbejdsområde og vil derved gøre det naturligt for dig at arbejde når du er på det sted. 

6. Find et stille sted

Det idéelle ville være at have sit eget private kontor med en dør man kunne lukke når larmen fra kollegaerne blev for meget. Det er dog ikke altid særlig realistisk i dag med åbne kontorer og arbejdsområder. Hvis det ikke er muligt for dig at få dit eget kontor, så prøv at få en plads ved siden af én som arbejder mere på computeren end over telefonen og aftal eventuelt at telefonmøder og aftaler bliver lavet i et andet område.  

7. Sæt et ur

Hvis du har meget svært ved at holde koncentrationen og ofte begynder at tænke på alt muligt andet, så prøv at sætte et ur. Få alarmen til at ringe på bestemte tidspunkter, hvor du normalt føler dig rastløs og ufokuseret og spørg så dig selv når alarmen ringer om det du laver er arbejdsrelateret og en af tingene højest placeret på din prioritereringsliste.
Hvis svaret er nej, så brug alarmen som en påmindelse om at komme i gang igen. Du kan også bruge uret til at tage dig en lille pause på 10-15 min og gå så i gang igen når alarmen ringer.  

8. Fjern rod

Hvis du har et rent og ryddeligt arbejdsområde, kan det hjælpe med at holde dig fokuseret og struktureret i løbet af dagen. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du rykker rundt på tingene på dit skrivebord, kan det også gå den anden vej og forstyrrer dig mere fordi du pludselig prioriterer at rydde op på dit skrivebord frem for vigtigere arbejdsopgaver med deadlines.

9. Planlæg dine dage

For mange kan det være hjælpsomt at planlægge dagene, så man har helt styr på hvad der skal ske i løbet af ugen. Det kan også være en god idé at have en påmindelse inden et møde eller at kunne skrive små noter til de planlagte arbejdsopgaver. På den måde har du overblik og kan derfor nemmere fokusere på den enkelte dags opgaver. Det er dog vigtigt at du sørger for at sætte realistiske mål, så du ikke kommer bagud og bliver stresset.

10. Meditér

Hvis du i forvejen har svært ved at koncentrere dig, kan det være rigtig svært at fokusere hvis du først bliver stresset. Det er derfor vigtigt at holde nogle pauser i løbet af dagen hvor du kan slappe af. Prøv at trække vejret dybt og slap helt af – Selv en kort periode kan være meget beroligende og hjælpe dig med at få koncentrationen tilbage. Det kan også give dig overblik over hvad der reelt er vigtigt og hvad der kan vente lidt.  

11. Tag noter

Hvis du tager noter under et møde eller mens du taler i telefon, kan det hjælpe dig til at huske hvad der blev sagt senere. Du kan også bruge noterne til at understrege hvad der er vigtigst på din prioriteringsliste.

LÆS OGSÅ: 5 mantraer der gør dig gladere, mere selvsikker og mere afslappet

12. Få en fast rutine

Generelt set er alt hvad du kan gøre til en fast rutine en god ting. Det får dig til at gøre ting uden at du skal tænke over det og sikrer samtidig at du ikke senere skal bruge tid på at finde dine ting eller huske at gøre noget du har glemt, for det vil altid være det samme sted eller være gjort på et bestemt tidspunkt. Det kan være så lidt som at huske at lægge dine nøgler det samme sted hver dag, så du ikke skal rende rundt og lede efter dem dagen efter. Så er der en ting mindre der kan gå galt og du kan hurtigere komme ud af døren uden stress og jag. 

Kilde: Health.com

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet