Life&Beyond

24 sikre veje til mere glæde i din hverdag

24 sikre veje til mere glæde i din hverdag
Facts


”Hverdagsglæde” af Lisbeth Fruensgaard

– Køb bogen her –

”Glæden er et valg. Så simpelt – og alligevel så svært. For når glæden er et valg, kræver det jo, at vi aktivt vælger den til frem for blot at betragte den som noget, der bare er der på gode dage og ikke er der på mindre gode dage.”

LÆS OGSÅ: 6 tips til en gladere morgen

Gennem 24 overskuelige kapitler fortæller stresscoach og forfatter Lisbeth Fruensgaard om glæde i hverdagen. Her giver hun gode råd til, hvad vi kan gøre for at få mere glæde og hvordan vi kan undgå små ubalancer, forhindringer og udfordringer, der stjæler glæden fra os.

Under overskrifter som ”Skru op for romantikken”, ”Slip den dårlige samvittighed”, ”Hold fokus på det, du kan gøre noget ved” og ”Nå dine mål med nydelse”, kommer Lisbeth hele vejen rundt om hverdagens små og store udfordringer – både i privatlivet og på arbejdsmarkedet. Her giver hun gode og konkrete råd til små justeringer i måden at tænke og agere på, og giver os dermed redskaber til at gøre en forskel, så vi kan opleve mere glæde i hverdagen.

Lisbeth har siden 2006 været indehaver af virksomheden ‘Lisbeth Fruensgaard Coaching’, hvor hun har guidet hundredvis af mennesker ud af stress og vist dem vejen til en hverdag med ro, glæde og overskud. Hun er oprindelig uddannet cand.negot., men har siden uddannet sig til coach, stresskonsulent og mindfulnesstræner. Lisbeth har desuden udgivet bøgerne ”Tag dig nu sammen, skat”, som du kan købe her samt ”Det er nu eller aldrig”. 

Vi har her på redaktionen været så heldige at læse “Hverdagsglæde” af Lisbeth Fruensgaard. 

Læs et uddrag af bogen her:

1. Tag lederskab

Glæden er et valg. Så simpelt – og alligevel så svært. For når glæden er et valg, kræver det jo, at vi aktivt vælger den til frem for blot at betragte den som noget, der bare er der på gode dage og ikke er der på mindre gode dage. Vi skal med andre ord tage lederskab for vores glæde med en bevidst beslutning om, at den skal være en del af vores liv – uanset HVOR grå og trist hverdagen måske synes. Jeg håber, at du vil tage denne beslutning lige nu. For det er det første og samtidig også det afgørende trin til at skrue op for hverdagsglæden i dit liv. Selvfølgelig kan der komme alvorlige perioder i vores liv, hvor det er meget svært at vælge glæden til. Triste hændelser som alvorlig sygdom og dødsfald blandt dem, vi holder af, kan gøre det stort set umuligt at finde noget, der bare minder om glæde. Og sådan skal det være. For i disse perioder skal der være plads til at græde og føle sorg. Først efter en periode kan vi igen vælge glæden til i vores liv. Så når jeg i de følgende 23 kapitler skriver om glæde, og hvad vi kan gøre for at skrue den i vejret, er det hverdagsglæden – og dermed også alle de små ubalancer, forhindringer og udfordringer i hverdagen, der stjæler vores glæde – jeg refererer til. Brok, tristhed, konflikter, sortsyn og dårlig energi kunne være eksempler på tilstande, der stjæler vores hverdagsglæde, dræner os for energi og – ultimativt – risikerer at føre til både stress og depression. Men alt dette kan vi undgå ved at tage lederskab for vores egen tilstand og vælge glæden til. For i disse situationer er glæden i meget høj grad et valg. Ofte har vi en tendens til at søge glæden i ydre ting. Men den slags glæde varer sjældent længe ad gangen. Vejen til den ægte, langtidsholdbare glæde – den, der også holder på de dage, hvor det regner, chefen skælder ud, og partneren er sur – skal i stedet findes i det indre og bor i dit hjerte.

2. Skab et stærkt fundament

Dit fundament er dit personlige ståsted. Det, som du har skabt rundt omkring dig, og som du lever ud fra hver dag. Din familie, din bolig, dit job, din sundhedsmæssige tilstand osv. Hvis dit fundament er stærkt og velfungerende, har du en god platform, hvorpå du kan opbygge store mængder af hverdagsglæde. Omvendt ser det ud, hvis dit fundament vakler eller har svage punkter, hvilket næsten uundgåeligt vil skabe en ubalance, der griber ind i din hverdagsglæde. Noget af det vigtigste, du kan gøre i forhold til din hverdagsglæde, er derfor at kigge på dit fundament og undersøge, om der er områder, der trænger til en kærlig hånd. Og gå så i gang med at arbejde på dit fundament, indtil det svarer til det, du drømmer om. For rigtig mange mennesker sker der det, at de drømmer om 
ét liv, men lever et helt andet. Dette skaber nemt en nagende følelse af utilfredshed, næsten uanset hvad man gør for at holde glæden høj. I længden kan utilfredsheden være med til at
 skabe stress. Det er ikke altid, vi kan sætte fingeren på, hvad utilfredsheden skyldes. Først når vi spørger os selv, hvad vi virkelig drømmer om, og hvilken slags liv der virkelig vil gøre os glade, og så holder det op mod det liv, vi har, kan vi tydeliggøre, hvorfor vi mærker den nagende følelse af utilfredshed. Så hvordan ser det ud for dig? Måske er dit liv meget langt fra det, du drømmer om. Hvis det er tilfældet, er der ingen grund til at fortvivle eller opgive det hele på forhånd. Spørg i stedet dig selv, hvilken lille ændring du kan foretage allerede i dag for at komme lidt tættere på det fundament, du ønsker allermest. Og begynd så stille og roligt at bevæge dig i den rigtige retning. Hvis det er store ændringer, der skal til, så vid, at de sjældent skabes fra den ene dag til den anden. Det kræver tid, fokus og vilje. Men ved at bevæge dig trin for trin i den retning, der er rigtig for dig, når du før eller siden dit mål. Og selvom det er dejligt og glædesfuldt at nå i mål, er selve bevidstheden om at bevæge sig mod målet og være på rette vej lige så – eller måske endnu mere – givtig for hverdagsglæden. Hvilket lille skridt kunne du tage allerede i dag?

3. Hav gode relationer

Forskning viser, at noget af det allervigtigste for vores glæde er at have gode, nærende relationer. Så hvordan står det til med dine relationer? Har du gode, kærlige venner og familiemedlemmer, du kan regne med, og som bakker dig op? Og bakker du dem op og deltager med ægte glæde i deres liv, når det går dem godt? Hvis relationerne ikke er helt så gode, som du kunne tænke dig, kan du heldigvis nemt ændre på det. Prøv f.eks. at vise venlighed alle de steder, du kommer frem. Både over for mennesker du kender, og dem du ikke kender. Tænk over at gøre små gode gerninger – hold tilbage for andre i trafikken, lad en anden komme foran dig i køen, giv et par mønter til ham eller hende, der mangler. Tal pænt og smil – også når du bliver mødt af surhed. Du vil hurtigt opleve, at du med din gode energi kan få andre til at smile tilbage. Med disse små gode gerninger viser du venlighed over for din omverden. Og selv om det ikke drejer sig om dine personlige relationer, vil det uden tvivl hjælpe dig med at skrue op for hverdagsglæden – og dermed også være med til at påvirke dine personlige relationer i positiv retning. Når du er sammen med dine venner eller din familie, så vis oprigtig interesse for det, der foregår i deres liv. Vis din støtte og opbakning, uanset om du synes, at det, de er i gang med, er en god idé eller ej (med mindre det strider så meget mod dit eget værdisæt, at du ikke kan stå inde for det, de gør). Prøv så meget, du overhovedet kan, at glæde dig over dine venners eller families succes. Vær glad på deres vegne – også selvom du måske føler dig truet af deres succes. Vid med dig selv, at 
du også får succes (hvis du ikke allerede har det), eller tænk på andre områder, hvor du har succes. Forestil dig, hvor dejligt det er, når de på samme måde vil glæde sig over din succes. Husk også, at når et venskab er opstået, så tænk i at skabe nogle ritualer, der giver mulighed for at holde kontakt og være sammen regelmæssigt. Et venskab skal plejes for at blive ved med at eksistere, og det er vigtigt, at der løbende bliver fyldt nye, fælles oplevelser på, som I kan snakke om, grine af eller bare være sammen om. Helt det samme gælder for familien.

LÆS VIDERE >>

Share This