Ikke langt fra idé til færdigt produkt
Mulighederne er uanede og kæmpestore, mens verden på samme tid er blevet mindre, og alting er blevet lettere tilgængeligt. Vi booker uden problemer et online-møde med en mand fra Marokko og får produceret vores egne tæpper, efter vores hoved, på hans fabrik – får dem fragtet hjem, lægger dem på shoppen, sælger dem og poster lækre billeder til alle vores medlemmer på bl.a. Instagram – alt det her når vi på ganske kort tid. Men det skal vi også – for ellers er der nogle andre, der gør det. Det er som at løbe et forhindringsløb, hvor man er oppe imod nogle rigtig dygtige løbere. Det går altså ikke lige at holde ind til siden og sætte sig på en bænk i fem minutter og få en tår kaffe.
Prøv dig frem
Men det, der er fascinerende, er, at du og jeg – og andre helt almindelige mennesker – uden en masse penge på kontoen hurtigt kan få en webshop op at køre og inden for relativt kort tid få noget salg på benene. Det handler om at få en god ide og knokle for den – så kan vi faktisk alle blive selvstændige, hvis det er en drøm, man gerne vil efterleve. Og man kan så også ret hurtigt lægge kursen om, hvis man finder ud af, at der ikke blev ramt helt rigtigt i første omgang. Jeg har flere gange prøvet at komme på en ide, som jeg var overbevist om ville sælge godt – og når jeg så præsenterede den for omverdenen, viste det sig, at interessen slet ikke var så stor, som jeg havde håbet. Men det betyder ikke det helt store. Så prøver jeg igen med en ny idé og sælger det andet til indkøbspris – for er der noget, der kan få produkter ud af vagten – så er det billige priser. Det kender vi jo selv fra, når vi står nede i spot-afdelingen i Netto og uden grund får købt en eller anden ting, bare fordi den kostede 20 kroner. Det er lidt noget andet end at starte et pizzeria på byens hovedgade og så på åbningsdagen finde ud af, at ingen i ens område er ret vilde med pizza.
Vejen til succes
Jeg tror, at Andcopenhagen.dk har fået så god en start, fordi vi har fokuseret meget på den komplette shoppeoplevelse fra start til slut. En ting er selvfølgelig, at vores designteam har været supergod til at finde de rigtige produkter, men noget andet, og meget væsentligt, er selve købsoplevelsen, når man handler hos os. Det er fuldstændig ligesom i en fysisk butik. Varerne skal være nemme at finde, de skal være inddelt på en overskuelig måde, de skal præsenteres smukt, det skal være trygt, man vil have sin vare med det samme, og den skal komme i en pæn indpakning. Vi kan se på vores Trustpilot og andre steder, at det er noget, som vores kunder virkelig bider mærke i og pointerer, når de roser vores webshop. Og det betyder, at folk kommer tilbage. Det er ikke alt for svært at få folk til at købe første gang. Det er først, når vi oplever, at de kommer tilbage og køber mere, at vi ved, vi har gjort det rigtig godt.
LÆS OGSÅ: Sådan får du succes på jobbet (og i livet)
Vil du starte din egen webshop?
Mit bedste råd til dem, som går og overvejer at starte en webshop, men ikke har millioner at investere, er at holde det helt simpelt. Lad være med at tro, at du er nødt til at have en shop med hundredvis af produkter for at få opmærksomhed. Hold dig hellere til et par produkter, som du virkelig tror på, og byg så dit univers op om det. Det giver et stærkt signal, og historien om dit brand bliver nemmere at genkende og huske. Så kan du altid udvide undervejs. Fokusér ekstra meget på brugervenlighed, design og billedmateriale, da disse ting er altafgørende for en god købsoplevelse.