Stil skarpt på dine forhindringer, overkom dem og nå dine mål

Info:

Christina Wichmann Rosenkvist har en kandidat i Psykologi og Informatik, og er uddannet Business- og Life coach.

Til daglig arbejder Christina i sin egen virksomhed som digital kreatør og coach.

Du kan følge Christina på Instagram under navnet @christinawr eller se mere til hendes arbejde på christinarosenkvist.dk

Hos ChriChri elsker vi at læse og lære om selvudvikling, hvordan vi kan bryde dårlige vaner og hvordan vi kan skabe forandring i vores liv. Derfor er vi superglade for, at vi har teamet op med coach Christina Wichmann Rosenkvist, som  vil guide dig til netop dette her hos ChriChri. 

LÆS OGSÅ: Skab de bedste nytårsforsæt for dig selv

Hvert år er fitnesscentrene de første uger af januar stuvende fulde af mennesker, der vil i form. Det er nemlig her, at mange beslutter sig for, at nu skal livsstilen omlægges. Som regel tyndes der ud i fremmødet efter et par uger – og alt er tilbage, som det plejer. Træningstøjet og den sunde kost glemmes sammen de andre mål. Det er efterhånden også noget, som jeg endda hører, at folk joker lidt med. Jeg hører også mange sige, at de ikke vil have et nytårsforsæt, da det jo alligevel ikke bliver til noget. Personligt hælder jeg egentlig også mere til kun at sætte mig mål og intentioner, fordi det giver mening og ikke kun, fordi det er blevet et nyt kalenderår. Der er absolut intet galt med hverken det ene eller andet. Udfordringen er nok mere, at mange ikke når i mål med det vi gerne vil, og det ender med at give en følelse af nederlag.

Så hvorfor gør vi det ikke bare – hvorfor ikke bare få spændt de løbesko, droppe den dårlige vane, søge det nye job, eller hvad vi nu drømmer om? Måske du også har stillet dig selv et lignende spørgsmål?

Frygt laver benspænd

Det er ikke altid så enkelt. Første step kan være at bruge ordet “bare” om at gå sig en lang tur. Det bidrager nemlig kun til en nederlagsfølelse, da det antyder, at det er let. Hvis det “bare” var så enkelt, så havde vi også “bare” gjort det. Grunden til, at vi ikke “bare” gør det, er, at vi mennesker kan være enormt styrede af frygt. Det kan være frygt for at fejle på den ene eller anden måde, men det kan også være frygt for at lykkes. Frygten for at lykkes lyder måske mærkelig, men det er en reel frygt og den kan ofte ligge og skjule sig lidt. At lykkes kan jo betyde, at der følger en form for ansvar med, som kan virke skræmmende at leve op til. Både frygten for at lykkes og fejle, kan få os til at lave mange krumspring og overspringshandlinger, da overspringshandlinger er en direkte afart af frygt. Ofte er det ikke helt tydeligt for os, hvorfor vi gør som vi gør, men ved at spørge lidt ind til det, kan det give aha-oplevelser, som kan være nøglen til hjælpe dig videre.

Stil de rigtige spørgsmål og kom forhindringerne til livs

Måden det kan gøres på, er ved at spørge dig selv: “Hvad forhindrer mig i at opnå (indsæt dit mål)?”. Du kan med fordel fatte pen og papir, da det giver et fint overblik. Lav en liste til dig selv, da der kan være flere ting, som du føler er en forhindring for at nå dit mål. Du kan teste det ved at forestille dig, at jeg kommer med en tryllestav og får dine forhindringer til at forsvinde. Ville du så nå dit mål, hvis forhindringerne var væk?

Det næste du kan gøre, er at spørge dig selv: “Hvad forhindrer mig i at overkomme denne forhindring?” og “hvad er det, jeg prøver at undgå?”.

Når du har svaret på det, så lav en prioriteret liste med de tre største forhindringer. Hertil kan du så spørge dig selv: “Hvad vil det koste mig, at holde fast i mine forhindringer” og “hvad vil det give mig, at give slip på dem?”. Med de to spørgsmål kan du mærke, hvad der vejer tungest for dig.

Føler du stadig, at der sidder noget i vejen, så vær mere nysgerrig på dine forhindringer. Spørg ind til, hvordan det er en forhindring for dig, og om du nogensinde har oplevet, at det ikke var en forhindring for dig tidligere. Vær så specifik og så ærlig, som du overhovedet kan overfor dig selv.

Er du modig, så bed en, der kender dig godt, om at stille dig spørgsmålene. Gerne en, som ikke lader dig slippe udenom. Til sidst kan du runde af med at veje det op for dig selv ved at spørge: “hvad er vigtigst; at opnå mit mål eller at lade det forblive, som det er?”

Til allersidst kan du eventuelt lade papiret, du skrev på, hænge fremme, så du ser det hver dag. På den måde kan du minde dig selv om målet og bruge det som motivation. Husk at være sød og kærlig overfor dig selv i processen. Rigtig god fornøjelse <3

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Sommerlige kakaotoppe

Ingredienser:• 100 g. blødt smør • 150 g. Flormelis • 200 g. Blendet havregryn • 3 spsk. kakao • 2 spsk. stærk kaffe • rød

Bliver du manipuleret med?

Info: Stine Gram Kærlighedscoach Find mere info her: lovetalk.dk Instagram Facebook Har du prøvet det her? En veninde, kæreste eller kollega siger noget, der helt