Hvordan kommer du videre efter en skilsmisse?

Facts

Marianne Lykke er uddannet coach med speciale indenfor skilsmisser med fokus på trivsel hos børn. Med hendes solide erfaring med skilsmissebearbejdning har hun med succes hjulpet utallige mennesker med at skabe sig det liv, de drømmer om.

Marianne har selv været igennem en skilsmisse, og bor i Greve med sin mand og to børn. Du kan læse mere om Marianne Lykke på skilsmissecoaching.dk.

Det kan virke uoverskueligt at ”bygge” sit liv op igen efter en skilsmisse. Der er mange ting, der skal falde på plads og en masse følelser og tanker, der skal bearbejdes. Derfor kan det være svært at se lyset for enden af tunnelen og finde sig selv igen.

Vi er ikke ens. Derfor opleves alle skilsmisser også forskelligt , og der findes ingen endegyldig ”opskrift” på, hvordan lige præcist du kommer videre. Dog er følelsen af tab, sorg og stress ofte karakteristisk for mennesker, der gennemgår en skilsmisse. Derfor er det også vigtigt at vide, at vi i dag har rigtig god erfaring med at hjælpe mennesker gennem sorgfulde livsomvæltninger. For nogle kan det være lettende at rådføre sig med en professionel coach, der kan hjælpe med både den praktiske håndtering til de mere psykologiske aspekter. Herudover er der også en række gode råd til, hvad du selv kan gøre:

  1. Lad dine ”batterier op”

Du kan ikke være noget for andre, hvis du ikke er noget for dig selv. Med andre ord er det afgørende, at du får opbygget dit mentale overskud for at kunne hjælpe dig selv og dine børn gennem skilsmissen. Du behøver ikke at tage på ferie, for at lade dine batterier op. Du kan lægge pauser ind i din daglige eller ugentlige rutine f.eks. med meditation, yoga, motion, vinterbadning, læse en bog, tale med en veninde, drikke en god kop kaffe, gå en tur – du ved selv bedst, hvad du sætter pris på, og hvad der gør dig glad. Så sæt ”mig tid” i kalenderen.

  1. Fokuser på din mentale tilstand

Vi kan i en travl hverdag glemme, at det faktisk er vores mentale tilstand, der styrer vores liv, og vores vurdering af, om vi har et ”godt” eller ”dårligt” liv. Mennesker, der ikke lader sig slå ud af små ting, har styr på deres mentale tilstand og ser som udgangspunkt positivt på sig selv.

Undersøg derfor dine egne tanker:

Hvordan taler du til dig selv? Er din tankestrøm positiv eller negativt ladet?

Skriv evt. dine observationer ned, så du kan danne dig et billede af, om du primært er hård og negativ omkring dig selv eller om dine indre dialoger tager udgangspunkt i empati og kærlighed overfor dig selv og din situation?

  1. Det er, hvad det er… så giv slip!

Øv dig i at tænke; ”det er hvad det er” og giv slip. Denne universallov er utrolig virkningsfuld og kan være et kraftfuld værktøj, hvis man mestrer at bruge den. Min erfaring er, at mange mennesker har ”ondt” i livet, fordi de ikke grundlæggende erkender deres virkelighed. Når du ikke erkender hele din virkelighed, klager du ofte over det, der er svært f.eks. ”min eks burde ikke være så besværlig, hvorfor har jeg ikke flere penge, jeg burde have en kæreste nu”. ”Det eneste tidspunkt, vi lider på, er, når vi tror på en tanke, der kæmper mod det, som er” – Byron Katie.

Med andre ord – når vi har en mental tilstand, hvor vi accepterer virkeligheden, og forholder os til den, som den faktisk er, begynder tingene at falde på plads i din bevidsthed. Det skaber ro og mentalt overskud, og du kan være mere taknemmelig for dit liv.

  1. Taknemmelighed

Det kan være svært at føle sig taknemmelig, når man står i en periode med stor transformation ovenpå en skilsmisse. Men du kan arbejde med dig selv, så du bliver bedre til at værdsætte de små ting i tilværelsen. Taknemmelighed kan hjælpe dig på vej, når det hele virker uoverskueligt – f.eks. hvis du ikke tror på, at du nogensinde kan blive glad eller lykkelig igen. Start med at skrive 3 ting ned , som du i løbet af dagen har sat pris på, inden du lægger dig til at sove om aftenen. Alt tæller og faktisk, hvis du bliver god til at være taknemmelig over selv de mindste ting, vil dit liv føles meget ”rigere”.

  1. Lad tingene tage tid
    En af mine klienter sagde til mig engang, ”jamen min eks – hun virker til at være glad og er kommet langt videre end jeg”. Det er et mønster jeg ofte ser; at vi spejler vores egen håndtering af skilsmissen ved at se anden parts måde at komme videre på.

Udfordringen med spejling er, at man som udgangspunkt håndterer livets op- og nedture ligeså forskelligt, som mennesker er forskellige. Derudover er der også forskel på, om du var den, der traf beslutningen eller om den blev truffet for dig. Der findes ikke nogen rigtig og forkert måde at komme sig over sorg eller tab på. Derfor er det vigtigt at blive på sin egen banehalvdel og tage den tid, du har brug for. Derfor givet det heller ikke mening at ”måle” sig selv ift. sin eks. Det afgørende for at opnå et ”rigere” liv ovenpå skilsmissen, er at opnå en tilstand, hvor du med din selverkendelse og din grundlæggende virkelighedsforståelse gør dig selv i stand til at træffe valg for din fremtid i det rigtige tempo og med øje for netop din sorgbearbejdning.

Det lyder måske som nogle små ting, men små skridt er altid bedre end slet ingen. Vi glemmer ofte, at det faktisk er de små ting, der kan skabe de største forandringer. Derfor behøver du heller ikke at starte i dag med at indarbejde de 5 punkter i dit liv. Vurder, hvor stort dit overskud er lige nu og start med det punkt, du tænker, vil falde dig nemmest. Når det er blevet en naturlig del af din hverdag, kan du indarbejde et nyt eller flere af punkterne alt efter, hvor du er rent overskudsmæssigt.

Husk, at intet varer ved – heller ikke den situation eller tilstand du er i nu!

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

3 tips til sexlivet

Facts Amanda Lagoni er uddannet rytmisk sanger, og uddannet parterapeut og sexolog, samt udvikler af konceptet Vokalterapi. Amanda driver egen klinik i Stefansgade, Kbh N,

Sommerlige solbærsnitter

IngredienserAntal: 10 store solbærsnitter Sværhedsgrad: Let Mørdej 100 g sukker 200 g hvedemel 100 g durumel 1 tsk vaniljesukker 200 g smør 2 æggeblommer Andet