Life&Beyond

Sexmusklen – træner du den?

Sexmusklen - træner du den?
Facts


Amanda Lagoni er uddannet rytmisk sanger, og uddannet parterapeut og sexolog, samt udvikler af konceptet Vokalterapi. 

Amanda driver egen klinik i Stefansgade, Kbh N, hvor hun arbejder med par og individuelle klienter. 

Derudover holder hun foredrag, workshops, underviser og er fast skribent hos ChriChri.dk.

Læs mere på www.amandalagoni.dk

De fleste af os har lært, at vi må arbejde for de gode resultater. Vi må dygtiggøre os, hvis vi vil være en succes på arbejdsmarkedet. Vi efteruddanner os, og tager kurser. Vi gør os umage på arbejdspladsen, og vi regner ikke med, at vi bare “naturligt” er gode til det, vi sætter os for.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du bikiniklar

Vi går i fitness og træner, og véd, at det tager tid at blive “fit” – at komme i god form, at de muskler vi træner bliver store og stærke, og dem vi ikke træner, forbliver slappe.

Men når det kommer til sex, så har mange en forventning om, at det er da bare noget vi kan, og at det skal komme naturligt. De fleste andre ting i livet øver og træner vi, eller vi dygtiggør os, men når det kommer til sex, forventer vi ofte, at det kommer af sig selv?

Når jeg sidder med par i min klinik, og de beder om gode råd til at få gang i sexlivet og i lysten, og jeg spørger dem, hvad de har forsøgt sig med af tiltag, siger de som oftest “ikke rigtig noget. Vi håbede det ville blive bedre naturligt, men det skete ikke, så nu sidder vi her”.

Jeg vil selvfølgelig hellere end gerne hjælpe, men undrer mig samtidig over den ganske ansvars-fralæggende tilgang, mange har til sex. Hvad skulle ske naturligt? Og hvad er naturligt?

Hvis sexlivet er gået i stå, starter det ikke bare på magisk vis op igen. Nogen skal dreje nøglen, og luften imellem os kan ikke gøre noget. Vi må selv som individer tage ansvar og gøre noget nyt, før der sker noget nyt. Mens vi venter på, at der sker “noget naturligt” mellem os, der pludselig kickstarter sexlivet, så står vi stille. Og så kan vi stå der og vente på hinanden, og vente på at luften mellem os forandrer sig. Det gør den kun, hvis vi forandres. Hvis vi gør noget nyt. Noget andet.

Man kan se på sexlivet som en muskel – Sexmusklen. Jo mere man træner den, des større og stærkere bliver musklen. Lader man være med at træne musklen, bliver den slap og lille.

Jeg mener ikke, at sexmusklen skal være stor og stærk hele tiden, eller at vi skal lade den være slap og svag. Jeg mener dog, at vi kan tage et eget ansvar for, hvordan musklen har det.

I stedet for at sætte os ned og vente på, at der sker noget af sig selv, kan vi tage et ansvar for vores sexliv og selv gøre en insats frem for at vente på, at noget sker på “magisk vis”. Vi kan træne den lige præcis så stor eller lille, som vi synes, den skal være. 

Langt hen ad vejen handler det om kontinuitet. Jo, mere sex vi har, des mere har vi lyst til. Mere avler mere, og hyppigheden i sexlivet giver os hormonerne til hjælp. Orgasmen udløser endorfiner og kortikosteroider, som er opiumslignende stoffer, der dulmer nerveenderne og mindsker smerter – også menstruationskramper, migræne og angst. Endorfiner er vanedannende og kan foruden den smertestillende effekt også give en følelse af lyst, succes og energi. Jo, oftere vi har sex, des mere vanedannende, og jo kortere vej er der til næste seksuelle oplevelse.

Sex behøver ikke altid at komme fra et svulmende begær. Det kan også komme ud af en beslutning om at ville møde sin partner, og ud fra det faktum, at man ved, at man får lyst, når først man er i gang.

At give det 5 min. eller 10 min. er bedre end ingenting, og det er en start. Vi starter heller ikke med at løbe et maraton – vi starter med 1,5 km.

Vi kan vælge at stole på, at vi har en underliggende lyst, som vi kan tappe ind i, når først vi er der. Så behøver vi ikke altid at køre den indre dialog, omkring hvorvidt vi har lyst eller ej. Vi kan vælge at handle i stedet og have tillid til, at vi er vitale, erotiske og lystfulde.

I nogle faser af livet er sexlivet ikke det højeste på prioriteringslisten, og det er naturligt og fint. Når vi igen ønsker at sætte fokus på sexlivet, må vi være bevidste om, at sexmusklen kan kræve lidt genoptræning. Og genoptræning af en muskel er aldrig helt lige så sjovt, som full-on-fitness. I genoptræningen opdager vi, hvor slappe vi i virkeligheden er, og indser, at der går lidt tid, hvor man må give det en ekstra indsats og være hyppig i træningen for at bygge muskelmassen op. Sådan er det også ofte med sexlivet. Man skal lige i gang, og i starten kan det være svært at komme i gang, og det kan føles akavet og forkert. Men efter lidt tid, er der igen “muskelmasse” og lysten er mere kontinuerlig. Vores sexmuskel genvinder sin styrke, gennem kontinuitet og kvalitet.

“De fleste vil ikke bare have sex – de vil have god sex.”

Og god sex kræver bl.a øvelse. Der er selvfølgelig den slags sex, som bare går op i en højre enhed, men i det faste parforhold er det ikke lige hver uge det sker. Og her kommer kontinuerligheden igen ind i billedet. Det er meget nemmere at turde prøve noget nyt, hvis man ved, at “vi har jo sex igen på torsdag”. Så er det mere ok at fejle, at pludselig miste lysten, eller at komme til at “gøre noget forkert”, når vi kan grine af det og vi ved, at vi lige om lidt får chancen igen.

Hyppighed er med til at skabe en uhøjtidelighed, som gør sex tilgængeligt og mindre “farligt”, og giver vores hormoner mulighed for at hjælpe os på vej.

Jeg har ingen holdning til, hvor meget eller hvor lidt sex man skal have. Jeg vil opfordre til, at man tager ansvar for sit sexliv og sin sexmuskel, og ikke venter på, at noget opstår af sig selv, men at man aktivt vælger lige præcis, hvor stor man synes sin egen sexmuskel skal være, og træner derefter.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *