Ditte Lysgaard Vind er trods sine blot 27 år seniorrådgiver hos HansenAgenda, hvor hun arbejder med strategisk kommunikation, policyudvikling, PR samt borger- og interessentinddragelse inden for miljø, bæredygtighed, energi, socialpolitik og uddannelse. Hun er erhvervskvinde i tredje generation og blev for nylig portrætteret i Børsen, som en profil, der er værd at lægge mærke til. Vi er meget enige.
Q
Hvad er din uddannelse?
A
Jeg er kandidat i politisk ledelse og kommunikation fra CBS.
Q
Hvornår begyndte du at interessere dig for politik?
A
Allerede tidligt i folkeskolen, hvor jeg sad i elevrådet. Jeg var aktiv i elevbevægelsen i mange år, men efter gymnasiet havde jeg brug for en pause. Det var først, da jeg blev introduceret til Ida Auken og hjalp med hendes valgkamp i 2011, at jeg blev aktiv igen.
Q
Hvad er din baggrund?
A
Jeg er i høj grad et blandingsprodukt af mine forældre, der forener det akademiske og tænksomme med det forretningsorienterede og impulsive. Men min mormor, som blandt andet var skibsreder, har også spillet en stor rolle i min verdens- og karriereopfattelse.
Q
Hvordan kom du ind i kommunikationsbranchen?
A
På min bachelor fik jeg studiejob i kommunikationsafdelingen i det, der engang var Landbrugsraadet, men nu hedder Landbrug & Fødevarer. Efter kort tid skiftede jeg til DONG Energys Corporate Communication og begyndte på min kandidat. Og så var linjen ligesom lagt.
Q
Hvad går dit job ud på?
A
Jeg hjælper og rådgiver virksomheder og organisationer med at kommunikere det, de har på hjerte til de rette mennesker og på det rette tidspunkt. Selv om fokus er på ekstern kommunikation, er der ofte en længere intern strategiproces, hvor vi finder frem til, hvad de vil sige, hvad de vil opnå med at sige det, og hvordan det skal siges.
Q
Hvordan ser en gennemsnitlig dag ud i dit arbejdsliv?
A
Der er ikke noget gennemsnitligt over min hverdag. Nogle dage tilbringes på kontoret, andre hos kunder, men oftest er det en blanding. Jeg møder på kontoret mellem klokken 8 og 9, har en morgenbrief med mine kolleger, og så er det ellers bare i gang med opgaverne.
Q
Hvad er det bedste ved at arbejde med strategisk kommunikation?
A
Det er fedt at være med hele vejen. At oparbejde så meget tillid hos kunden, at man bliver lukket ind i maskinrummet og kan hjælpe dem med aktivt at bruge kommunikation til at understøtte deres kerneforretning og samfundsfunktion.
Q
Hvad er det mest udfordrende ved dit job?
A
At enhver opgave skal være en succes, som batter og giver kunden det ønskede resultat. Det kræver hårdt arbejde, præcision, overblik og ikke mindst is i maven. Men hver gang det lykkes, er det en fantastisk fornemmelse.
Q
Hvad elsker du mest ved dit job?
A
At ingen dage er ens, og at jeg bliver inviteret ind så mange steder, hvor jeg lærer en masse brancher og dygtige mennesker at kende.
Q
Hvor finder du inspiration?
A
Jeg er så heldig at møde mange nye, forskellige og interessante mennesker i min hverdag. Derudover søger jeg inspiration på nettet, hvor jeg bruger både Twitter samt det sociale nyhedsnetværk vocativ.com og Harvard Business Review, hbr.org.
Q
Hvordan balancerer du arbejdsliv og fritid?
A
Jeg tager tiden til også at have det sjovt, nyde livet og holde ferie. Men nogle gange er der bare ekstra travlt, og så handler det om at mærke efter og sørge for at genoprette balancen, så snart det projekt man er i gang med, er ovre.
Q
Hvordan slapper du af?
A
Jeg har heldigvis rigtig mange måder at slappe af på. Det giver mig for eksempel ro at dyrke hot yoga et par gange om ugen, og så har jeg udviklet en form for afhængighed af skønhedsbehandlinger.
Q
Hvad gør du for at dygtiggøre dig?
A
Jeg er stadig i starten af mit arbejdsliv, og selv om det er gået hurtigt indtil nu, er det ekstremt vigtigt for mig, at min udvikling ikke stagnerer. Derfor er jeg konstant på udkig efter personer, steder, opgaver og teorier, som jeg kan tage ved lære af.
Q
Hvad er dit bedste karriereråd?
A
Jeg har lige læst Oscar Wildes The Picture of Dorian Gray, hvor der står om ungdommen: ‘You know more than you think you know, just as you know less than you want to know’. Det kan jeg godt genkende fra mig selv. I iveren efter at lære og få erfaring, glemmer man, hvor meget man allerede kan, og at give sig selv tid til at lære uden hastværk. Så lad erfaringerne komme i et naturligt tempo samtidig med, at du tror på dig selv og din egen faglighed. Hvis ikke du var god til det, du laver, ville du ikke have fået jobbet.
Q
Har du et godt råd til en, der gerne vil ind i kommunikationsbranchen?
A
Spring ud i det! I min branche er det vigtigt at vise initiativ. Har du en, du synes, er særligt sej, så skriv til dem uopfordret. Måske de lige står og mangler en praktikant eller studentermedhjælper.
Q
Hvordan har du oparbejdet dit netværk?
A
I starten da jeg gerne ville det hele på én gang, kunne jeg godt blive grebet og få lyst til at involvere hele mit netværk i en opgave og samtidig ekspandere det helt vildt. Men efterhånden har jeg lært at tage det mere stille og roligt og se det langsigtede perspektiv. At give det tid og lade det udvikle sig helt naturligt. Det kan jeg allerede nu se, har været den helt rette strategi for mig.
Q
Hvad gør du for at pleje det?
A
For mig handler netværk om tillid og respekt for hinandens faglighed og tid. Det prøver jeg altid at huske på, inden jeg henvender mig til en i mit.
Q
Hvad er det vigtigste, du har lært?
A
At jeg ikke kan det hele på en gang. At begrænse mig og prioritere er noget, jeg stadig øver mig på.
Q
Hvad er du mest stolt over at have opnået?
A
At have leveret resultaterne til at blive seniorrådgiver. Det er fedt at lande nye kunder, men man bliver rigtig glad, når ens eksisterende kunder bliver ved med at vende tilbage.
Q
Hvad er dine fremtidsdrømme?
A
At nyde mit arbejde, gøre en forskel og have det sjovt imens. Og at være med til at udbrede shared value-begrebet i Danmark, der kort sagt handler om, at man kan godt kan tjene penge, samtidig med, at man gør noget godt for samfundet. Social ansvarlighed handler ikke kun om filantropi, men om holdbar vækst.
Q
Bruger du din faglighed uden for dit arbejde?
A
Ja. Dels politisk og ikke mindst sammen med min familie, der har et investeringsselskab, som blandt andet netop arbejder med shared value-begrebet ved at investere i vigga.us. Et lækkert og bæredygtigt børnetøjsmærke, som sælges igennem en unik cirkulær abonnementordning, hvor forbruget tænkes på en helt ny måde og erstatter den eksisterende brug og smid væk-kultur til gavn for både natur, klima og virksomheden. Og ikke mindst forbrugeren, som ikke længere skal vælge mellem kvalitet, miljøhensyn eller pris, men kan få det hele på én gang.
Læs også fortællinger fra
Karen Marie Groth – Sangerinde & iværksætter
Helene Skytte – Kommunikationschef
Stinne Hjortlund Kristoffersen – Projektleder & programansvarlig