Fortællinger fra min karriere: Gymnasielærer & rektor

Hos ChriChri har vi stor respekt for alle der gør en forskel i hverdagen. I skal nu møde Trine Nellemann. For karrierekvinde det er hun! Hun er gymnasierlærer og rektor, og så er hun én af dem som gør en forskel. Trine er en personlighed man ikke kan lade vær, at holde af og så er hun dygtig til sit job. Hun er altid frisk på sjov og ballade, går aldrig glip af en gymnasiefest eller studietur. Du kan læse mere om Trine og hvad hun gør for at udvikle sig selv, samt hendes aller bedste oplevelser med sit job som gymnasielærer og rektor. 

 

Q

Hvad drømte du om at blive da du var barn?

A

Jeg husker det som noget med skuespiller, journalist eller noget internationalt. Da jeg voksede op på en gård ved Frederikshavn, ovevejede jeg også dyrlæge og var i praktik men besvimede, da en kælvning var ved at gå galt.

Q

Hvad er du uddannet?

A

Jeg har læst økonomi på Københavns Universitet, så jeg er cand.polit. Jeg har efterfølgende også læst sidefag i Minor Social Studies online på Ålborg Universitet.

Q

Hvordan fandt du ud af, at du ville være gymnasielærer og rektor? 

A

Da jeg nærmerede mig de 30 var tingene gået meget hurtigt. Vi havde 2 børn i børnehavealderen, jeg var blevet kontorchef og assisterende ministersekretær som 28-årig og min mand arbejdede som international sekretær i Dansk Flygtningehjælp og havde ambitioner om endnu mere. Vi kiggede hinanden i øjnene en weekend og drøftede muligheden for en au pair eller at en af os sadlede om. Da jeg havde tumlet lidt med tanken om at blive gymnasielærer, valgte jeg at søge job som underviser på hhx i Ishøj og var heldig at få jobbet. Jeg elsker at undervise og kunne ikke lade være med at engagere mig i det øvrige liv på skolen, som blandt andet lærerrådsformand og tillidsrepræsentant, så da min daværende chef med et smil sagde: ”Nu ved jeg, hvordan man får sin største modstander over på sin side: Du skal være leder!”, sagde jeg ja tak. Jeg har haft flere forskellige ledelsesfunktioner for både erhvervsuddannelser og gymnasier og i dag er jeg rektor for hhx, htx, stx og 10. Klasse i Ishøj, men jeg vælger altid at fortsætte med at undervise et enkelt hold i international økonomi eller samfundsfag. Så længe eleverne evaluerer min undervisning positivt og lærer noget, vil jeg fortsætte med det.  Og jeg tror faktisk, at det også gør mig til en bedre leder, da jeg har elevernes læring på nethinden dagligt.

Q

Hvad er det ved dit job, som du holder så meget af?

A

Som leder af et stort gymnasium er det et privilegium at arbejde sammen med så mange dygtige og passionerede undervisere. Jeg tror, at jeg er ret heldig med den lærergruppe, som jeg har. Men det er også udfordrende på den gode måde, da lærerne jo er ekstremt stærke og selvstændige, fordi de er vant til at tage lederskab overfor eleverne dvs. at jeg også skal være tydelig i min kommunikation og forklaringer på, hvordan vi skal prioritere vores indsatser. Jeg har et stort ansvar for at hele tiden at motivere til at turde gå nye og bedre veje. 

Jeg har ligesom de fleste af underviserne  bevidst valgt at arbejde i Ishøj, hvor unge fra hele vestegnen går i gymnasiet. Her får man en dagligdag med både super stærke elever og hyggetrolde og elever med mange forskellige kulturelle rødder. Mangfoldigheden er tydelig og vi arbejder bevidst for, at vi skal være et gymnasium for alle uanset baggrund. Det er godt at se, at flere og flere bliver ”farveblinde” og vælger hinanden i forhold til faglighed og menneskelige egenskaber.

Q

Hvad er det bedste ved at arbejde med gymnasieelever? 

A

At man kan gøre en forskel. Som rektor og lærer har man jo et stort ansvar, da man har en meget stor indflydelse på unges læring og liv. Det er jo ikke løgn, at det er verdens vigtigste job. Eleverne er søgende og skønne at være sammen med, og det er fantastisk at se, når de knækker koden. Jeg oplever, at flere og flere gør sig umage og virkelig vil lære mere. Det er en særdeles positiv udvikling. 

Ved indgangen til vores gymnasier, står der ”Ambition, fællesskab og livsduelighed”. Det er det, som vi arbejder for – og det har eleverne taget til sig. Som en af de nye 1.g’ere sagde forleden: ”Nu forstår jeg det – jeg vil i hvert tilfælde ikke på kontanthjælp!”

Q

Ved dit job bærer du et stort ansvar. Kræver det noget specielt, at have et job som dit?

A

Der skal klart en pæn portion robusthed til, da man møder mange skæbner og helst skal kunne rumme alle. Jeg bestræber mig på at være professionel med et touch dvs. at jeg håber, at jeg bevarer empatien samtidig med at jeg dagligt skal vise handlekraft. Og så skal der være plads til begejstring. Der er jo intet skønnere end at lykkes sammen og kunne lade sig begejstre over det – det smitter.

Q

Hvordan ser en typisk dag i Trine Nellemanns liv ud?

A

Næsten dagligt kommer der en sms fra en elev eller lærer med et spørgsmål eller besked ved 6-7-tiden. Jeg møder typisk omkring kl. 7.30, så jeg kan sige godmorgen, når elever og kolleger dukker op. Jeg deler kontor med min uddannelsesleder på hhx, og døren står altid åben, hvorfor en meget stor del af dagen går med at tale med elever og lærere om alt mellem himmel og jord af både faglige og personlige forhold. Desuden vælter det dagligt ind med mails og der er undervisning og interne og eksterne møder fx med kommuner, folkeskoler og i undervisningsministeriet. Det er meget sjældent, at der er arbejdsro i dagtimerne, hvor jeg fx kan skrive oplæg, lave budgetopfølgninger mv. Det foregår typisk efter kl. 16 eller aftener og weekender. For det meste slutter dagen også med en sms-hilsen fra en elev. 

Q

Hvad er den bedste oplevelse du har haft med dit job? 

A

Jeg holder af dagligdagen, men det er altid noget helst særligt, når studenterne springer ud. Mange af vores elever er første studenter i familien og forældre, søskende, bedsteforældre og venner møder op og fejrer dem ved sidste eksamen. Det giver en helt speciel intens og varm atmosfære.

Q

Hvordan balancerer du arbejdsliv og fritid?

A

Det gør jeg ikke! Jeg arbejder nok for meget. Men er det arbejde eller fritid, når jeg fx sidder på Brøndby Stadion og ser mine nuværende og tidligere elever spille superligafodbold og bagefter mødes med dem til et krus kaffe for at snakke om livet og de udfordringer det byder på? Jeg oplever, at det er enormt stor tillidserklæring fra dem, som jeg aldrig ville kunne sige nej til. Jeg sætter stor pris på også at kunne være der for mine tidligere elever uanset om de læser International Business på CBS, er elitesportsfolk, socialpædagoger, revisorer eller shippingelever i Shanghai. Det er faktisk ret fedt at se, at de kommer godt videre i livet.

Q

Hvad mener du er de vigtigste egenskaber hvis man vil have succes som rektor og gymnasielærer?

A

At man kombinerer krav og kærlighed i den rigtige balance. Et af de største komplimenter, jeg har fået, var fra en elev, som havde været ude i lidt snavs, men han blev student og er i dag en dygtig folkeskolelærer. Han skrev på et tidspunkt: Tak fordi du ser muligheder i mennesker! Det prøver jeg at holde fast i.

Q

Hvad ser du som din største succes til dato?

A

At flere og flere af Vestegnens unge gennemfører en ungdomsuddannelse og med et bedre resultat. Vi har en flot løfteevne dvs. at eleverne bliver dygtigere end forventet, når man ser på deres socioøkonomiske baggrund, men træerne vokser ikke ind i himlen, og der venter stadig et langt sejt træk forude.

Q

Hvad gør du for, at udvikle dig selv?

A

Jeg læser og har gode snakke i både private og professionelle netværk som består af både gamle og nye venner. En af fordelene ved at blive ældre er at man indbydes til mange forskellige fora, hvor man møder både kloge og sjove mennesker. Fx blev sidste weekend brugt i formandskabet for det nye råd for ungdomsuddannelser, hvor vi en rar atmosfære kunne udvikle nye ideer og anbefalinger til undervisningsministeren.

Desuden er søvn en undervurderet gratis luksus, som jeg prøver at prioritere sammen med motion.

Q

Hvad driver dig i dit job?

A

De daglige små successer og mange smil fra elever og kolleger. Det er jo en sejr hver gang en elev bevæger sig i den rigtige retning, selvom skridtene kan være små. Jeg synes, at jeg møder en enormt stor taknemmelighed.

Q

Hvad er det bedste råd du kan give til folk i samme branche? 

A

Hvis man giver, får man en masse igen. Man bliver aldrig fattigere af at dele. Og så skal man selv gå forrest og vise vej men samtidig acceptere, at der kan være flere forskellige veje til målet.

Q

Har du andre planer for fremtiden?

A

Privat glæder jeg mig til at blive bedstemor igen – og endda til tvillinger. Det bliver fantastisk. Hvis jeg skulle noget andet arbejdsmæssigt, tror jeg, at det skulle være i en branche med udfordringer, hvor jeg fx kunne bringe faggrupper sammen på tværs som fx i sundhedssektoren. Men jeg kunne også godt forestille mig et job i udlandet eller i sportsverdenen, som også kunne bruge en fast og kærlig hånd. Men der er nok en stor sandsynlighed for at jeg vender tilbage til lærergerningen på fuld tid om 10 år.

 

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet