Team ChriChri har for nyligt haft fornøjelsen af at blive undervist af Social Media Guruen Astrid Haug. Astrid arbejder til dagligt med at rådgive organisationer om deres brug af sociale medier, hvor hun bl.a. har hjulpet store brands som TV2, Egmont, DR, og Copenhagen Business School med at få styr på deres digitale strategier.
Udover at være social media vejleder, så er Astid Haug også forfatter, social media-kommentator på TV2 News, formand for Dansk Kommunikationsforening og underviser hos DMJX.
Q
Hvad er din uddannelsesbaggrund?
A
Jeg er uddannet cand. mag. i Medievidenskab, fra Aarhus Universitet i 2005.
Q
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
A
Den består af workshops, foredrag, kundemøder, transport rundt i landet og forberedelse på kontoret. Mine kunder er både private og offentlige – fra C20-virksomheder til interesseorganisationer og kommuner. Hver onsdag aften laver jeg programmet Digital Dagsorden på TV2 News. Jeg er også formand for Dansk Kommunikationsforening, hvor der er en del møder og spændende arrangementer. Jeg forsøger at tilrettelægge min arbejdsdag så effektivt så muligt, da jeg dels har meget, jeg gerne vil nå, og dels har tre børn.
Q
I 2004 deltog du i demokraten John Kerrys præsidentvalg – hvilken virkning havde denne oplevelse på dig?
A
Det har haft afgørende betydning for min karriere, langt mere end jeg selv drømte om, da jeg som fattig studerende tog til New York for at lave fundraising for John Kerrys kampagne. Jeg fik et indblik i den amerikanske valgkamp, som jeg stadig har gavn af i dag, når jeg skal forstå, hvilke nye valgkampsmetoder, der bliver taget i brug. Efter John Kerry fik jeg job på Christiansborg, så det blev adgangen til nogle spændende år, hvor jeg arbejdede i dansk politik, bl.a. som særlig rådgiver i Kulturministeriet.
Q
Hvad vækkede din interesse for sociale medier og online markedsføring?
A
Den blev vakt i den amerikanske valgkamp i 2004, hvor det begyndte med blogs og videoer på nettet. Det var det helt nye dengang, og det felt har jeg så holdt øje med de sidste 12 år. Dengang var vi i Danmark nogle år bagud i forhold til USA, men i dag er vi ret godt med, og danske virksomheder samt det offentlige har i den grad taget sociale medier til sig. Feltet udvikler sig dag for dag, så hvis man som jeg godt kan lide, at tingene forandrer sig, så er sociale medier og de digitale platforme et slaraffenland af muligheder.
Q
Hvilke store ændringer ser du i fremtiden for de digitale platforme?
A
Vi har set en udvikling fra earned to paid, dvs. de sociale medier er ikke længere den gratis platform, de har været. Derfor rykker employer branding ind på scenen – altså at man som virksomhed forsøger at få medarbejderne til at omtale virksomheden på de sociale medier. Samtidig er nettet gået fra at være tekstbaseret til at det i højere grad er visuel kommunikation som billeder, gif’er og video. Den næste bølge sker indenfor virtual reality og kunstig intelligens, som fx når Facebook med sin algoritme forsøger at tilpasse dit newsfeed, så indholdet er max relevant for dig. Og så er der hele spørgsmålet om, hvem der kommer til at stå for størstedelen af vores online shopping og banking i fremtiden – bliver det Amazon, Apple, Facebook, Google, Starbucks eller måske Kinas Alibaba? Det var den korte version, jeg har skrevet en lidt længere artikel om det her.
Q
Hvad er du mest stolt af i din karriere?
A
Det må nok være, at jeg tog springet fra fastansat til at være selvstændig i efteråret 2013. Det har jeg ikke fortrudt så meget som én dag siden. Mange taler om, at det er hårdt at være selvstændig, men i forhold til de jobs, jeg har haft i det politiske med 24/7-telefonvagt og en masse krisesager, så er livet som rådgiver mere lystbetonet. Jeg lever i dag af at analysere, rådgive og fortælle om digital kommunikation, og jeg har stor frihed i mit arbejdsliv. Samtidig skal jeg jo hele tiden skaffe kunder og udvikle min forretning, så der bliver stadig lagt mange timer i arbejdet.
Q
Hvad er de 3 vigtigste egenskaber, som din karriere har lært dig?
A
– At ordsproget ”alt godt kommer til den der venter” heldigvis ikke holder – man skal selv opsøge mulighederne, tage nogle chancer og arbejde hårdt for at få tingene til at ske.
– At møde folk med nysgerrighed – du ved aldrig, hvor den næste gode historie, kunde eller spændende person er, så giv folk en chance.
– At stole på min viden og mine fornemmelser. Nogen gange er det alle de andre, der tager fejl og dig, der har fat i den lange ende.
Q
Hvordan ser fremtiden ud for dig?
A
Jeg lærer noget nyt hver dag – teknologi er et taknemmeligt felt, hvad det angår. Jeg skal i gang med at skrive en ny bog, og så vil jeg fortsat arbejde med de virksomheder og organisationer, der har mod på at udforske deres digitale potentiale.
Q
Hvad er dit bedste karriereråd?
A
Politikeren Lone Dybkjær sagde engang, at en kvindes vigtigste karrierevalg er valget af mand. Det kan jeg kun give hende ret i. Ellers er mit råd, at man ikke skal blive hængende i et job, som dræner én for energi – græsset kan sagtens være grønnere på den anden side.
Astrid Haug er digital rådgiver og forfatter til flere bøger om sociale medier, senest e-bogen ”Lederens GPS til sociale medier” hos Gyldendal. Hun er formand for Dansk Kommunikationsforening samt fast ekspert i programmet Digital Dagsorden på TV2 News.)