Da Charlotte Falck Andersen inviterede sin gode veninde, Katrine Hjorth-Hess, til middag, var hun ikke klar over, at middagen også skulle blive startskuddet til, hvad vi i dag kender som Inside PR. Kom tæt på de to stiftere her, hvor vi stiller skarpt på, hvordan man går fra idé til at starte sin helt egen virksomhed op.
Q
Hvordan opstod Inside PR?
A
Katrine: Efter en årrække som PR konsulent i livsstilsbranchen, fik jeg tilbudt en kommunikationsstilling i en anden branche. Men med tiden savnede jeg så meget at arbejde med design og æstetik, at jeg ville tilbage til PR branchen inden for livsstil. Samtidig så jeg et hul i markedet, for der fandtes ikke et specialiseret bureau med fokus på design. Og så tænkte jeg bare, hvorfor ikke starte mit eget? Men jeg ville dele mit iværksætter-eventyr med en partner. Og den eneste jeg kunne tænke på var Charlotte, fordi jeg vidste, at hun delte min passion for design, og fordi vi kunne bringe vidt forskellige kompetencer til virksomheden.
Q
Hvad satte jeres samarbejde i gang?
A
Charlotte: Jeg husker tydeligt den aften tilbage i 2012, hvor Katrine og hendes familie var til middag hjemme hos mig. Jeg var på min anden barsel og overvejede, hvad der skulle ske efterfølgende for at få livet med 3 børn til at hænge sammen med arbejdslivet. Katrine spurgte ind til, hvad jeg havde af planer, men jeg kunne ikke komme med et konkret svar – bare noget andet og nyt! Hun spurgte, om vi skulle starte et PR- og kommunikationsbureau sammen, og jeg sagde JA med det samme.
Katrine: Resten af aftenen brugte vi på at tale om vores kommende bureau, vi brainstormede koncept og idéer. Og vi var begge enige om, hvad der skulle til for at skabe et bureau, der skilte sig ud, og som kunne noget andet og mere end de andre PR-bureauer i branchen. Den næste morgen, ringede jeg til Charlotte. Jeg sagde: mener du stadig alt det, som vi talte om i går. Og det gjorde hun heldigvis.
LÆS OGSÅ: Youtuberen Carla Mickelborg: ”Drøm stort og vær åben!”
Q
Kan du beskrive jeres forskelle ift. styrke/kompetence-områder?
A
Katrine: Både personligt men også uddannelsesmæssigt er vi meget forskellige. Vi er begge uddannet designteknologer, og derudover er jeg uddannet cand.ling.merc. fra CBS i kommunikation og marketing. Charlotte er god til at netværke og skabe kontakter, hvorimod jeg elsker at fordybe mig og tænke i strategier. Vi har derfor også fra start af opdelt vores roller i Inside PR. Med 12 års erfaring fra PR-branchen er det Charlotte, som har det overordnede ansvar i forhold til salg og relationer. Jeg står til daglig med ansvaret for vores ansatte samt pressetekster og kontakt til pressen. Vores forskelligheder og respekt for hinandens evner er et virkelig godt miks, som gør, at vi supplerer hinanden vildt godt.
Q
Hvorfra kommer jeres interesse for møbler/interiør?
A
Charlotte: For mit vedkommende har interessen nok altid lidt været der. Som barn og teenager drømte jeg om at blive indretningsarkitekt og på den måde udfolde min kreative side. Dengang kom det bl.a. til udtryk ved at male nye farver på væggene konstant. Selvom jeg efter uddannelse kom til at arbejde primært med mode, så har det altid været møbler og interiør, som jeg virkelig brændte for – møbler fortæller en historie og den måde, vi indretter os med dem på, fortæller noget om, hvem vi er som mennesker.
Katrine: Jeg har altid elsket design og være kreativ. Jeg var sikker på, at jeg skulle være møbeldesigner efter gymnasiet og ville derfor søge ind på Danmarks designskole. Jeg skulle blot et smut forbi designteknologuddannelsen for at dygtiggøre mig. Det førte mig så i en ny retning, for jeg fandt ud af, at kommunikation og marketing var mere mig, derfor besluttede jeg mig for at læste videre på CBS. Med Inside PR er jeg så vendt tilbage til min passion med design, som jeg kan kombinere med min uddannelse – den perfekte kombination for mig.
Q
Hvad har været det sværeste ved at starte egen virksomhed?
A
Charlotte: Vi har fra dag 1 af troet 100% på Inside PR. Men det var da også fristende i opstartsperioden at sige ja til kunder, der måske ikke helt lige var inden for møbler eller interiør. Heldigvis holdt vi fast ved vores beslutning om at være et specialiseret bureau, og det er helt sikkert også en af grundene til vores succes i dag.
Q
Har i et godt råd til andre, der drømmer om at starte egen virksomhed?
A
Katrine: Find et hul i markedet, som du virkelig brænder for, og tro på konceptet. Så vil folk mærke din passion og engagement. Selvom det ofte er hårdt arbejde at være selvstændig, så er det samtidig den bedste lykkefølelse, når tingene lykkes for os.
Charlotte: Men netværk betyder også vildt meget, og man kan komme virkelig langt, hvis man bruger sit netværk på den rigtige måde. Vi har efterhånden forbundet mange mennesker med hinanden i designbranchen, og det smitter helt klart af på os efterfølgende.
Q
Hvad er det sjoveste/bedste ved at have sin egen virksomhed?
A
Charlotte: Vi har fulgt vores iværksætterdrømme, som er blevet en succesfuld realitet. Det er en fantastisk følelse at have. Vi arbejder med vores store passion – design – og bestemmer selv, hvad der skal ske med vores virksomhed. Det er et stort ansvar at have på skuldrene. Men det er også sjovt! Og så har vi en stor frihed i og med, at det er vores egen virksomhed og også fordi, vi har hinanden, som kan gøre det muligt.
Katrine: Vores partnerskab er også en stor grund til, at det faktisk hver dag er sjovt at gå på arbejde. Vi har en kæmpe stor respekt for hinanden, hinandens behov og hinandens forskelligheder. Og jo mere vi arbejder sammen, jo stærkere er det partnerskab blevet. Vi har skabt Inside PR sammen, og vi fejrer vores sejre sammen og støtter også hinanden, når der er modgang.
Q
Hvad er jeres håb og drømme for Inside PR?
A
Charlotte: Vi tilbyder allerede nu PR i Danmark, Sverige og Norge. Men det er da også en fremtidsdrøm at kunne etablere kontorer i Stockholm og Oslo en dag. Det skal dog gøres fuldstændig helhjertet, så vi opnår den samme passion og samme nære relationer, som vi har i Danmark.
Q
Hvordan forløber en perfekt arbejdsdag for jer?
A
Katrine: Vi er glade for en god kop kaffe til at starte morgenen med og en snak med vores ansatte om løst og fast. Men det sjove ved at arbejde på et PR bureau er også, at ikke to dage er ens. Man ved aldrig, hvad dagen vil bringe. Det kan være besøg fra stylister i showroomet, et vigtigt opkald fra pressen eller andet, som rykker planerne.
Charlotte: Ja, kaffe er altid godt 🙂 En god dag er også en dag, hvor de ting man har arbejdet længe på lykkedes. Det kan være et godt resultat af vores arbejde i pressen eller en ny og spændende kunde. Vi husker altid at fejre sejrene, så alle føler, at de er en del af teamet. For selvom det er mig, som får kontrakten i hus, så er det en fælles indsats, der ligger til grund for det.
LÆS OGSÅ: Stephanie Walsh: Jeg ville gerne være både juveler & ejendomsmatador
Q
Har I nogle spændende projekter på tegnebrættet netop nu?
A
Katrine: Vi arbejder lige nu på at udvide vores ydelser til at kunne tilbyde endnu flere, men stadig kun for designvirksomheder, så vi på den måde bevarer vores kerneområde. Vi leder også lige i øjeblikket efter større lokaler. Men vi er kræsne, for det skal være det helt rigtige – både i forhold til beliggenhed og charme.
Q
Kan I anbefale et upcoming interiør/bolig-brand, som vi bør holde øje med?
A
Charlotte: I skal helt klart holde øje med danske WOUD. De har på rekordtid etableret et designbrand med en flot portefølje af produkter i en skandinavisk stil men stadig med masser af kant.