Life&Beyond

”Jeg har aldrig tvivlet på, at jeg var klar”

Facts

Mathilde Grelck
Alder: 21 år.
Selvstændig
Ejer butikken og brandet ”Mathilde Grelck”
www.mathildegrelck.com

For bare ni måneder siden var Mathilde Grelck navnet på en helt almindelig pige med et brændende ønske om at blive selvstændig. I dag ejer hun butikken og brandet ”Mathilde Grelck”, hvor hun selv producerer og designer smykker, som ifølge den kun 21-årige Mathilde er skabt, fordi hun gerne vil vise, at smykker kan tænkes på nye måder.

Fascinationen af æstetik og design mundede i februar ud i åbningen af butikken ”Mathilde Grelck”. Og der var ikke langt fra ide til virkelighed. Et halvt år efter at Mathilde begyndte at arbejde med produktion og design af smykker i sit lille værksted i hjemmet, stod hun med midlerne til den butik og arbejdstitel, hun altid havde drømt om. For Mathilde har aldrig tvivlet på, at tingene kunne lade sig gøre.

LÆS OGSÅ: Musikstafetten: Stine Bramsen interviewer Nabiha

”Jeg var super spændt og klar på at vise verden, hvad jeg havde. Jeg glædede mig til at kaste mig ud i det – men jeg har aldrig været skræmt af det”, siger Mathilde.

Som 16-årig droppede Mathilde ud af gymnasiet for at forfølge sin drøm om at blive kunstner. Men efter nogle år på kunst- og designskole, blev Mathilde nysgerrig på smykker og selve det at arbejde med materialer. Og lysten til at blive selvstændig steg. Dog er hun helt ny i faget, og der er komplikationer på vejen mod succes.

”Nu har jeg været i gang i et halvt år, og jeg har da haft nogle tidspunkter, hvor jeg har tænkt: `hold nu kæft, det er hårdt`. Når man er i søvnunderskud, er da der tidspunkter, hvor man har lyst til at give op. Men det er det hele værd, når man har de perioder, hvor det hele går godt, og man tænker at det her nok skal lykkes”, siger Mathilde.

Som iværksætter og selvstændig er det ikke søvn, tiden bliver brugt på. En normal arbejdsuge er for Mathilde på omkring 70 timer. For selvom hun skulle blive syg, skal hun stadig møde på arbejde hver dag. Og hun er ikke bare opfinder og stifter af brandet, men hun står også for kundebetjening, produktion, PR, udsmykning osv.

”Jeg elsker at lave alle tingene selv. Det er skønt at kunne stå inde for sin egen succes. Det er mine egne sejre, men også mine egne fejl”, siger Mathilde.

”Jeg bliver aldrig træt af dette”

Mathilde er meget nysgerrig på, hvad hun kan udrette – men ifølge hende selv, mister hun ikke lysten for sin butik. Fordi for Mathilde, er det meget vigtigt, at hun kan genkende sig selv i sine designs. Når hun producerer et nyt produkt, er det med fokus på æstetik og elegance. Og hun bliver aldrig færdig med at videreudvikle.

LÆS OGSÅ: Stephanie Walsh: Jeg ville gerne være både juveler & ejendomsmatador

”Jeg bliver ved med at have ambitioner. Og som iværksætter er det vigtigste for mig, at man aldrig tænker: okay nu er jeg færdig – det må du aldrig. Du skal hele tiden finde nye måder at udvikle dig på, og jeg er ikke bange for at miste lysten til dette her, for så bygger jeg bare brandet op omkring noget andet”, siger hun.

En branche med meget konkurrence
Mathilde henter heller ikke inspiration til sine smykker udefra. Dog på nær en enkelt undtagelse. Den største inspirationskilde for Mathilde er Zaha Hadit. En britisk arkitekt og designer, som ifølge Mathilde laver helt unikke kreationer. Og mange af de kreationer, som Mathilde udvikler i butikken, kan for nogle virke modige. Hun forklarer, at hun sælger flest enkle smykker i butikken.

”De mere opsigtsvækkende smykker trækker stadig en del opmærksomhed. Når man laver noget, der er anderledes, synes folk, det er spændende, men det er ikke alle, der tør at gå med det – og det kan jeg godt mærke. De ville gerne, men de ved ikke om de tør. Og så spørger jeg, hvad de er bange for? Jeg tror, det er den mentalitet, der er i dag, at vi ikke skal skille os for meget ud”, siger hun og griner.

Gode råd til andre fremtidige iværksættere
Hvis man går og drømmer om at blive selvstændig, er det ifølge Mathilde vigtigt at spørge om hjælp og at bruge sit netværk. Mathilde har mødt en del modstand, når hun har været rundt i forskellige butikker for at forhøre sig. Og det er ifølge Mathilde ikke den rigtige vej at gå for at undgå konkurrence.

”Jeg synes derimod, at vi skal opfordre folk til at komme i gang. Mit råd ville være at bruge sit netværk – du skal ikke være bange for, at trække på de kontakter du har. De fleste folk vil hellere end gerne hjælpe. Og så skal du stole på dig selv. Du skal ikke kaste dig ud i det, hvis du ikke selv tror på, at du kan klare det”, siger hun.

Fremtiden er stadig uklar for Mathilde. Hun drømmer om at udvide butikken til København, og næste skridt for butikken i Aarhus er at få en mere professionel webshop. For Mathilde er det vigtigste dog at holde fast i smykkerne, og det var derfor, hun droppede kunstnerdrømmen.

LÆS OGSÅ: Musikstafetten: Lina Rafn interviewer Stine Bramsen

”I kunstnerverdenen er der en tendens til, at det kan handle mere om at brande sig selv som kunstner end selve kunstværket. Mit arbejde med smykkerne skal munde ud i, at mine designs bliver mere kendt end jeg gør. Jeg har ikke lyst til, at jeg skal være det spændende ved mine produkter”, siger Mathilde.

Mathilde er efter interviewet blevet kontaktet af den britiske udgave af Vouge, og skal med i bladet til næste år.

 

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *