Alidra Alic: At skabe med mine egne hænder, giver mig en lykkefølelse

Alidra Alic har speciale i kunsthistorie og smykkedesign fra Italien og Danmark. Siden 2012 har hun stået i spidsen for udviklingen og lanceringen af Ole Mathiesens første smykkekollektion, LeBallon. Vi har taget en snak med Alidra om hverdagen og karrieren som smykkedesigner. 

LÆS OGSÅ: Stephanie Walsh: Jeg ville gerne være både juveler & ejendomsmatador

Q

Hvorfor startede du som smykkedesigner?

A

Jeg blev draget til metieren, og ved første møde med et guldsmedeværksted vidste jeg, at jeg hørte til. Håndværket, værktøj, materialerne, selvstændigheden og friheden talte til mig. 

Q

Hvorfra kommer din interesse for smykkedesign?

A

Min interesse for kunst og arkitektur førte mig til ‘contemporary jewelry’ galleriverdenen – og grunden til, at jeg lige netop valgte den vej, er bl.a. fordybelsen i håndværket – den jordnære proces af kreation, at kunne skabe med ens egne hænder, giver mig en lykkefølelse. Det fascinerer mig, at bærerens sanselighed bliver overført på metallet, og den der engang bar smykket kan mærkes, næsten duftes. 

Q

Hvad inspirerer dig, når du går i gang med dine smykkeprojekter?

A

Der er forskel på, om jeg kreerer mine unika-smykker, eller om jeg skaber en kollektion i samarbejde med et etableret hus. I mit unika-arbejde har jeg helt alene min egen tilgang til skabelsen, baseret på de tekniker jeg har opfundet, og den æstetik som er mit formsprog. Den proces er naturligvis anderledes i et samarbejde, hvor der i mødet mellem to identiteter og værdisæt opstår et univers – i dette tilfælde LeBallons univers mellem huset Ole Mathiesen og mig. De psykologiske aspekter i at afkode og finde et nyt sprog, hvor begge parters DNA er ligeværdigt afbalanceret, finder jeg yderst interessant, og er en inspirerende opgave for mig som designer. Universopbygning er en leg, og jeg sørger for, at jeg er omgivet af materialer, så jeg både har den flygtige tanke og stofligheden i syne.

Q

Hvorfra finder du inspiration til dine smykker?

A

I skønheden af enhver form – om det er et møde med et smukt menneske, naturen, – i det som rører mig, eller blot fra et behov for at udtrykke mig. 

Smykkekollektionen LeBallon fra Ole Mathiesen

Q

Har du yndlingsmateriale/ yndlingssmykkesten, som går igen i dit design?

A

Når det kommer til materialer og ædlesten har jeg ikke preferencer – dog kan jeg se at farvede ædelsten går igen i mine kreationer. Jeg har en nysgerrig tilgang til både materialer og formgivning og nyder at finde nye måder at skabe et smykke på. Farvede ædelsten, udvalgt til LeBallon kollektion for Ole Mathiesen, er resultat af samme nysgerrighed, samt valg af etisk guld, ved at bruge FAIRMINED guld. Samme gælder mit stenslib af vores LeBallon cabuchon og indfatning af stenen.

Q

Hvilken type kvinde designer du til?

A

Jeg fokuserer på at skabe skønhed og kvalitet – og de kunder som genkender dette, finder vejen frem. Integritet og bevidsthed finder jeg tiltrækkende, og har in mente i mit arbejde. Jeg fokuserer ikke på køn eller type. 

Q

Hvilke smykker går du selv med?

A

Jeg går med LeBallon og min nye diamant kollektion Dots, min unika ring Orchid får plads lejlighedsvis, og om sommeren har jeg altid et antik filigran armbånd fra Dalmatien – lige nu har en morsom emaljering købt i Østen svøbt min finger. 

Q

Hvilke tanker har du gjort dig om designet til smykkekollektionen Le Ballon?

A

Jeg var bevidst om, at jeg ville skabe en helt ny form, og ville meget gerne have en social ansvarlig materialevalg & produktion. Med støtte fra husets CEO, Christian Mathiesen, har jeg opnået begge dele, og har positioneret Ole Mathiesen som et socialt ansvarligt smykkehus, med hele smykkeproduktionen i FAIRMINED guld, certificerede RJC diamanter, og med specieltudviklet LeBallon stenslib. Intentionen for kollektionen er gennemført nu, og jeg er stolt af resultatet, og pionerarbejdet ved at støtte FAIRMINED guld i deres opstart. I dag er Palme d’Or, Nobelprisen samt OL-medeljer produceret i samme guld.

LÆS OGSÅ: Maysoun Kanaan: Derfor laver jeg smykker

Legen om værdien af et smykke går igennem mine processer, om det er set fra et socialt aspekt, hvor et smykke er set som statussymbol, eller om den repræsenterer affektionsværdi. I LeBallon har jeg skjult faceteringen i bunden af stenen – en diskret hemmelighed forbeholdt bæreren. 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Søde konfekt pindsvin

De her små pindsvin er næsten for søde at sætte tænderne i, meeeeen vi kommer til det alligevel, for det lille konfektstykke er alt for

Sådan plejer du tosomheden

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet