Kender du det, hvor man skal ud at spise, og gerne vil finde det helt rigtige sted, men ikke aner, hvor man starte med at lede? Fortvivl ej! De seje kvinder bag City Hearts-kortene har nemlig gjort alt arbejdet for dig, og lavet et kort over nogle af de mest hyggelige caféer og barer, lækre spisesteder, interessante shopping-oplevelser og den bedste underholdning i København. Vi har taget en snak med pigerne om, hvordan ideen opstod, og hvad de har af drømme for fremtiden.
LÆS OGSÅ: “Jeg har altid haft øje for, hvad der rører sig”
Q:
Hvordan opstod City Hearts?
A:
Pernille: Ideen startede med, at jeg var i Rom med min familie. Vi havde fået at vide, inden vi tog afsted, at der var mange turistfælder med pizza og pasta. Så det var lidt svært at finde nogle af de der lokale, originale steder, som man rigtig gerne vil hen på, og så fandt vi alligevel et af de der mærkelige steder. Jeg havde researchet via nettet og gennem apps, og stedet lå nede af en gyde, og min mor var sådan ‘Arh.. Skal vi derned?’ Vi kom så derned, og det viste sig så, at det var sindssygt hyggeligt, og at alle bordene var reserveret. Vi var dog heldige at få et bord. Vi fik de bedste pizzaer, jeg nogensinde har fået, og min mor var dybt imponeret, til trods for, at hun ellers kan være meget kritisk. Da vi kom hjem, og havde set en masse forskellige andre kort, tænkte jeg: “Hvorfor er der for filan ikke nogen, der laver de her kort over lokale steder. Hvor jeg ikke behøver at researche fuldstændig vanvittigt, men som bare ligger tilgængeligt på et hotel eller et eller andet.” Derefter startede vi faktisk bare med at brainstorme. Vi tog bl.a. på turistkontoret for at få en masse forskellige kort, som f.eks. var fra udlandet, og ud fra det, har vi i dag fundet en form, som vi faktisk synes er rigtig god, og som tager højde for en masse fede ting, som man godt kan bruge, når man er turist i et andet land.
Marie: Vi er dog slet ikke færdige. Det er hele tiden en proces. Der er hele tiden nye elementer, hvor vi tænker: “Sådan her kan vi videreudvikle det for at optimere det”. På det nye Vesterbrokort, er der markeret hangouts, som kan give folk noget ekstra. Vi forsøger hele tiden at optimere og gøre det endnu bedre.
Pernille: Vi har kontakt til nogle receptionister, for at høre, hvad folk efterspørger, og hvordan de bruger kortene. På den måde kan vi finde ud af, hvad vi kan gøre, for at gøre det bedre.
Marie: Det skal føles som om, at vi virkelig giver dem noget. Det skal være unikt, specielt, have en vis standard i sine produkter, og man skal yde en vis service før, man kan komme på kortet. Det sværeste er faktisk at finde stederne – de rigtig gode steder.
Q:
Hvad har været det hårdeste indtil videre?
A:
Pernille: Det hårdeste har været, det gab, der har været fra at have fået ideen, til at gå i gang med at eksekvere den, til at have det endelige produkt, som var Vesterbrokortet. For processen tog første gang fem måneder, og man tænker til at starte med: “Det er en skidegod idé, hvor lang tid kan det tage”. Sådan et gap er der bare altid, hvor man skal vise det frem og have det endelige kort i hånden.
Marie: Og folk er skeptiske. Hvis der to uger forinden har været en eller anden gøgler med et eller andet, som ikke blev til noget. Så er det svært at overbevise dem om, at det her BLIVER til noget. Noget andet, der er svært, er, at man nok skal være en bestemt type for at gide at leve det der iværksætterliv. Man skal sommetider leve med en meget stor usikkerhed, hvor man ikke ved, hvordan morgendagen ser ud. Det er også vigtigt for os, at andre kvinder kan tænke, at “det der, det kan jeg sgu også”, og ja, det kan du også! Det er rigtigt, det er pissehårdt og kræver rigtig meget, men du kan godt, hvis du virkelig gerne vil.
Q:
Hvad har været jeres største succesoplevelse?
A:
Marie: Selvfølgelig er det en succesoplevelse, første gang man trykker kortet, og man er sådan; “Wauw, vi har 50.000 af de her kort, som skal ud på hoteller”, men man når næsten ikke at glæde sig, før der sker så meget andet, men jeg tror, at vi fandt frem til, at det er det nyeste Vesterbrokort, der er succeskriteriet nu, for vi har været i gang i et år, og det der med, at det kan lykkes nu, bekræfter, at idéen virkelig holder.
Pernille: Det har faktisk vist sig, at det var en kæmpesucces. Det var et kæmpe skulderklap.
Q:
Hvad er det, I gerne vil opnå med City Hearts?
A:
Marie: Det kan ikke være rigtigt, at der bare skal være det her ene traditionelle københavnerkort. Der skal være flere spillere på markedet, noget konkurrence til det, og så vil vi også gerne opnå, at City Hearts udvikler sig som et brand. Vi har for eksempel snakket om, at vi godt kunne tænke os at have vores egen lille guidede tur rundt. Nu har vi et samarbejde med nogle andre, der laver en Vesterbrotur, men det kunne være, at de lavede en tur til nogen af vores steder. Man kunne også tage nogle udlændinge eller flygtninge, der lige er flyttet til Danmark, med ud på sådan en tur. De bliver måske mødt med, at de ikke er sååå velkommen og en masse forbehold, og dertil kunne det være fedt at tage en flok mennesker med ud og sige: “Det her er også København, det er nogle fantastiske mennesker, og nogle fantastiske steder, og det er dét København, vi elsker og holder af”.
Pernille: Vi vil gerne give mennesker en masse gode oplevelser. Gøre København til mere end strøget og den lille havfrue.
Q:
Har I et godt råd til andre, der går med en kreativ idé i maven?
A:
Marie: At man har et partnerskab. At man ikke sidder alene med sin idé. Så er der nogen til at sige: “Øh, det du er på vej til nu, det er en virkelig dårlig idé, stop lige dig selv”, og så kan man også gejle hinanden op på en fed måde. Og man ved lige præcis, hvordan følelsen af succes er, fordi der sidder en ved siden af, der har det lige præcis sådan.
Pernille: Man skal ikke give op. Man skal teste sin idé af. Det er klart. Man skal høre, om det er en god idé, og hvis det er en dyr idé, så skal man måske virkelig researche og høre andre.
Q:
Hvor ser I City Hearts om fem år?
A:
Pernille: Om fem år – der er vi nok gået internationalt. Det er tanken og målet.
Marie: Ja, hvis vi kan gøre det i København, hvorfor skulle vi så ikke kunne gøre det i andre byer?
Pernille: Men med nogle samarbejder. For det handler jo meget om det med det lokale, og lige meget hvor meget vi gerne ville det, så er vi ikke lokale i Amsterdam. Men hvis vi kan finde nogen, der er ildsjæle ligesom os, og laver det samme ligesom os, og kan lave et samarbejde eller have nogle city-scouts ude fra andre lande.
LÆS OGSÅ: Cathrine Østerberg har gjort sin passion for is til sin levevej