Agnete Bjerre-Madsen er i den grad en ung kvinde med ben i næsen. I en alder af bare 23 år, har hun allerede stablet sit eget undertøjsmærke, Moons and Junes, på benene. Et undertøjsmærke, der allerede bliver solgt i New York, og som forsøger at få kvinder til at føle sig tilpas – uanset størrelse eller kropstype. Vi har taget en snak med Agnete om, hvad der inspirerede hende til at kaste sig ud i undertøjsbranchen, og hvorfor det er så vigtigt for hende at bruge modeller med uretoucherede kroppe.
LÆS OGSÅ: Skønne december-items til under 1000 kr.
Q
Hvordan fik du idéen til Moons and Junes?
A
Som 15-årig flyttede jeg til Wales for at læse og bo på United World College (UWC).
UWC er en stor global uddannelsesbevægelse, der arbejder for at forene mennesker, nationer og kulturer. Det var et fantastisk og grænseoverskridende sted at være teenager, og jeg mødte SÅ mange inspirerende mennesker med forskellige kulturelle baggrunde. Der var plads til alle uanset race, kultur og seksualitet. Min tid på UWC gav mig helt sikkert en forståelse for vigtigheden af forskellighed samt et sundt og afslappet forhold til mit udseende.
Da jeg efterfølgende flyttede til København for at starte på min bacheloruddannelse, følte jeg pludselig, at jeg skulle være og se ud på en bestemt måde. Jeg bemærkede, at jeg overanalyserede og overkomplicerede min krop foran spejlet, og jeg blev skuffet, når jeg tog push-uppen af om aftenen. Jeg savnede at føle mig lækker i min egen krop uden alt det ekstra ”lir”. Det resulterede i et ønske om at udfordre den traditionelle opfattelse af skønhed ved at skabe undertøj til kvinder, der lægger vægt på deres naturlige former i stedet for at ”skabe nye.”
Q
Hvad gjorde, at du kastede dig ud i det?
A
Jeg fik mod på Moons and Junes, da jeg kunne se, hvor mange kvinder der havde det på samme måde som mig. Til vores proto-type fittings kunne jeg hurtigt mærke, at vi havde et produkt, der virkelig var efterspørgsel på. Det gjorde mig stålsat, og jeg kunne mærke, at det var et projekt, jeg simpelthen var nødt til at kaste mig ud i – det var pludselig ikke mulighed at lade være med at lave Moons and Junes. Jo mere jeg drømte om brandet, og hvad det kunne blive til, jo større et ansvar følte jeg også. Det motiverede mig til at kæmpe hårdt for at få vores produkt på markedet.
Q
Hvad har været din største bedrift med Moons and Junes indtil videre?
A
Det betyder alverden, når piger og kvinder kontakter os og fortæller, hvad Moons and Junes betyder for dem. Jeg bliver SÅ glad og smigret, når vi får beskeder om, at piger og kvinder har fået det bedre med sig selv, føler sig lækre eller at produkterne bare sidder piv godt.
Udover det, er jeg stolt over de forretninger, Moons and Junes bliver forhandlet i. Jeg har boet i New York af to omgange, og jeg elskede at søge inspiration i de mange lækre undertøjsforretninger på Manhattan. På mit seneste studieophold i netop New York pakkede jeg Moons and Junes med i kufferten og besøgte nogle af mine yndlingsforretninger i håb om, at de ville føre produkterne – det ville de. Jeg er stolt over, at vi nu forhandles i flere af mine favoritbutikker, og jeg kan slet ikke forstå, at folk, der går og snuser rundt på fx Manhattan, som jeg selv gjorde, nu vil falde over Moons and Junes.
Q
Har du nogle særlige muser, når du designer tøjet?
A
Jeg har et hav af seje kvinder, jeg ser op til og søger inspiration fra. Men helt konkret tester jeg undertøjet på en håndfuld piger, når produkterne skal konstrueres. Deres kropstyper er vidt forskellige, så det giver mig en god idé om produktets pasform. Jeg ved, at produkterne skal passe de piger spot-on, og først når vi har godkendt samtlige ”hoppe-tests”, tager vi produkterne videre i processen og prøver dem på andre kvinder.
Q
Hvorfor har det været vigtigt for dig at bruge sådan et stort udsnit af kvinder til at reklamere for Moons and Junes, og at der ikke bliver brugt photoshop?
A
Det er vigtigt for mig at fremstille modellerne med uredigerede kroppe, da jeg tror, at det første skridt i retningen mod at føle sig smuk i sin egen krop er at afskrække behovet for at ændre på sit fysiske udseende. For mig er realisme smukt. Ud over det, kan kunderne spejle sig i vores modeller og dermed få et indtryk af, hvordan produkterne vil passe dem. Det gør det derfor meget nemmere for kunderne at finde ud af, hvilken størrelse og style de skal bruge. Jeg håber, at Moons and Junes kan være med til at skubbe til det socialkonstruerede skønhedsideal og i stedet hylde den skønhed, der findes i mangfoldigheden.
Q
Hvad er dit eget yndlingssæt?
A
Åh, det er svært at sige. Det er jo det store privilegie ved selv at skabe et undertøj; man bringer sine yndlingssæt til livs. Men hvis jeg skal vælge ét sæt, ender jeg på bh’en Nala og trussen Coco. Jeg er helt vild med Nala for tiden, da den smyger sig så fint om min lille barm – og så er den gennemsigtig, hvilket jeg synes er ret lækkert. Coco er den perfekte g-streng, der hverken strammer eller giver olfert-effekt, den sidder der bare.
Q
Hvad er det næste skridt for Moons and Junes?
A
Det næste skridt for Moons and Junes er at få skaleret vores produktion, så vi kan følge med de mange ordrer, vi får. Efter vi lancerede vores Kickstarter-kampagne, har vi virkelig haft gang i den. Vores onlinesalg boomer,og vi er blevet kontaktet af flere store internationale forhandlere, så det er virkelig spændende at se, hvad det mon kan føre til.
Ud over det vil vi rigtig gerne skabe en platform, der er langt mere interaktiv og interagerende med vores kunder. Af den grund har vi netop lanceret vores ’Bits and Boobs’ kampagne, hvor kvinder kan uploade uredigerede billeder af deres bryster til et stort online galleri. Jeg håber, at det kan være et frisk pust af virkelighed i ræset på de sociale medier.
Sidst men ikke mindst har vi mere undertøj på tegnebrættet, og til januar lancerer vi alle vores styles i sort. Det har være efterspurgt længe, så det glæder jeg vil helt vildt til!
Q
Hvor ser du Moons and Junes om fem år?
A
Om fem år har Moons and Junes endnu flere styles og endnu flere størrelser, så vi kan få endnu flere skønne kvinder i Moons and Junes.