Life&Beyond

Carla Mickelborg: Er du klar til at nå dit mål?

Foto: Fujifilm DK
Facts

Carla Chloe Mickelborg

Født 1988 i København

Influencer på Instagram og YouTube

@carlachloe

Uddannet TV-tilrettelægger på TV- og Mediehøjskolen

Kendt fra Far til Fire, som Søs

Denne artikel er et uddrag fra ChriChri-magasinet The Sweet Issue. Bliv abonnent på ChriChri Magasinet her.

Carla Mikkelborg har fundet ud af, hvad hun er allerbedst til, og det er at få sine ønsker til at gå i opfyldelse.
I foråret 2019 udgav Carla bogen #JegElskerMigSelv – en selvhjælpsbog om at sætte mål og få dem til at blive til virkelighed.
Hos ChriChri elsker vi Carlas gåpåmod og hendes positivitet tilgang til livet. Carla er en goal setter – og hvem ville ikke ønske, at man var bedre til at sætte nogle realistiske mål og holde fokus for i sidste ende at lykkedes med det, man ønsker. 

LÆS OGSÅ: Women In Business: Ditte Julie Jensen

“Jeg fik jobbet – og jeg har nu haft et angstanfald i to døgn næsten!!! Ved slet ikke, hvad jeg skal gøre.”

Min kære veninde arbejder som pædagog, og har lige sendt mig denne besked, efter vi i tirsdags talte om, at hun netop har fået muligheden for at starte i en institution med flere midler og meget bedre vilkår, end den hun er i nu. Tilmed med sin bedste veninde som kollega. Jobbet er alt hun har drømt om. Så hvorfor bliver hun bange?

Vaner er for hjernen, hvad Werther’s Echte-bolsjer er for bedstemødre og deres børnebørn verden over: Tryghedens flødebolsje i genkendelsens guldfarvede folie. Fænomenet stammer fra tidernes morgen (altså vanen, ikke Werther’s Echte), fra dengang vi gik på jagt for at finde føde og overleve i det hele taget. Dengang tog man ingen chancer, når der skulle jages. Når en vej delte sig i to, handlede det først og fremmest om at vælge den, man altid havde gået. For den slags overraskelser, der ventede på de uafprøvede stier, kunne på et øjeblik lede til enden på det hele.

Det chok er hjernen aldrig kommet sig over. Hjernen tog med andre ord sin form i stenalderen, og ikke meget er sket siden.

Nogle hjerner (min især) har tillagt det at se fjernsyn og spise chips i sofaen stor tryghedsfølelse.

Men nydelsen udebliver paradoksalt nok, når hver bid bliver ledsaget af en voksende dårlig samvittighed og tanker om, at det vist må være på tide at komme i gang med løbetræningen igen. Vi filosoferer over, at i morgen – i morgen kommer dagen, hvor vi vil kickstarte os selv som et fitness-elskende spektakel og tage alle de rigtige valg i frokostbuffeten.

Men pludselig lurer faren bag hver en fornyelse og sunde alternativer til tynde kartoffelskiver stegt i flere liter palmeolie. For vores udskydelse af sundhedsprojektet gør hjernen utryg. Den får fornemmelsen af, at vi står over for en skillevej, og så bliver den bange. Så næste dag bliver vi igen i sikkerhed hjemme på sofaen. Men det er selvsagt noget vrøvl.

Vi dør jo ikke af at løbetræne eller tage det job, vi drømmer om.

Valget er dit

Hver eneste dag tager vi beslutninger om det ene og det andet. Selv når vi ikke beslutter os, tager vi jo rent faktisk beslutningen om ikke at vælge. Vi vil måske gerne ændre os, tjene flere penge, være tyndere/mere fit, blive bedre til at bage surdejsbrød eller stå på hovedet til yoga. Men man bliver bare ikke god til at stå på hovedet af at tænke på, at man gerne vil det. Man lærer at stå på hovedet ved at øve sig. Og sådan gælder det også i alle livets andre aspekter.

Nu må det være tid til, at vi går væk fra denne autopilot fra stenalderen og hen mod nogle bevidste beslutninger, der bunder i tro og ikke skepsis.

I de få sekunder, det tager at beslutte sig for at gentage et mønster eller gå en ny vej, er mod faktisk det eneste, vi skal bruge. Vi skal nå at handle, inden hjernen går i gang med at frygt-tænke, så vi kan “take action”. Og når vi tilpas mange gange har lært at handle i stedet for at ikke-handle, så lærer hjernen stille og roligt, at disse nye ting slet ikke er så farlige som først antaget. Modstanden bliver mindre, og du vil opleve, at afstanden mellem dine ønsker og der, hvor du er, bliver mindre.

Skift fokus

Men hvordan gør man så, sådan praktisk? Jo, først og fremmest behøver handlingen ikke være større, end at du skifter fokus. Så i stedet for at nævne alt det, du frygter, alt det, du ikke har, eller alt det, du har prøvet før uden held – skift da fokus hen på det, du elsker nu og ønsker dig mere af.

Du behøver altså ikke løbe en ti kilometers tur eller sige dit job op før du har et nyt, for at bevise overfor dig selv, at du er fri af vanen om at ligge på sofaen hver aften og drikke rødvin af et vandglas og se på amatørkokke, der konkurrerer om, hvem der er mest talentfuld.

For der er jo en grund til, at du ligger her. Det er rart, blødt, der er ikke nogen til at irritere dig med ligegyldige spørgsmål. Du kan spise Crysli til aftensmad, uden nogen ser nedværdigende på dig, og du slipper desuden for at suge maven ind.

Nøglen til at nå dine mål og tro på, at du kan nå dem, er ved at gøre dem til noget dejligt, blødt og rart – lige så behagelige som sofaen og chipsene. Bare mere gavnlige i det lange løb.

Tre trin til at nå dit mål:

Find dit mål

Spørg dig selv; Hvad vil jeg gerne opnå? Eks. Et nyt job

Spørg da dig selv, hvorfor du ønsker det – hvad ønsker du at føle?

Eks. Jeg ønsker at vågne op hvor morgen, inspireret til at gøre mit job helhjertet. Jeg vil have et job som giver mig lyst til at gøre mig umage.

Sæt handling på dit mål

Hvad kan jeg gøre i dag for at nå mit mål?

Eks. Jeg kan skabe ro omkring mig og i mine tanker, så jeg giver plads til at mærke, hvad jeg virkelig synes er spændende og interessant. Jeg vil prøve at følge min intuition i dag.

Gentag

Eks. Hver morgen spørger jeg mig selv: Hvad sukker mit hjerte efter, at jeg bruger min tid på i dag? Jeg ønsker ikke at være på autopilot, men rent faktisk gøre det jeg virkelig elsker og er nærværende imens jeg gør.

Hvis du synes disse spørgsmål vækkede noget i dig, vil du med garanti også kunne lide Carlas nye bog #JegElskerMigSelv, som kan købes online HER. Bogen fås også som lydbog på goal-setter.com.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *