Seje karrierekvinder

Women in Business: Molly&My

(foto: Luise og Karina) Reklame
Om

Luise og Karina står bag webshoppen MollyogMy.dk

De arbejder begge fuld tid i deres virksomhed, som de grundlagde i 2015.

De fleste af os har nok allerede hørt om, kender til eller har handlet hos webshoppen Molly&My, men vi skal ikke længere tilbage end til 2015, for at webshoppen tog sine første spæde skridt. Siden da har tingene taget fart, og kvinderne bag har for længst sagt deres fuldtidsarbejde op.

Hos ChriChri elsker vi seje business ladies, der tager skeen i den anden hånd og som vælger at forfølge deres drømme! Kvinderne bag webshoppen Molly&My er ingen undtagelse, og vi har taget en snak med dem om iværksætterlivet, hvordan man jonglerer mellem familielivet og at knokle for at nå sin drøm og slutteligt hvordan man overhovedet tager springet!

Læs med på vores Q&A, og lær Luise og Karina, de to fantastiske iværksættere bag Molly&My, meget bedre at kende!

 

Hvornår startede I jeres virksomhed op?

Vi startede Molly&My.dk i sensommeren 2015 på en sommerhustur til Fanø, hvor det regnede i begge uger vi var afsted. Så her var der rigeligt med tid til de kreative idéer. 😉


Hvad var drivkraften bag? Og hvorfor valgte I netop dame/børnetøj?

Drivkraften bag Molly&My er, at vi simpelthen bare ikke kan lade være. Vi er vokset op i vores fars købmandsforretning, og kunne hurtigt blive enige om, at vi elskede købmandslivet og vi havde et brændende ønske om, at komme tilbage til det liv på den ene eller den anden måde. Vi ser os selv som købmænd og iværksættere før alt andet.

Processen startede med, at vi helt kort tænkte over, hvad det var vi ville starte op. Vi har førhen haft en drøm om at starte en livsstilsbutik, men eftersom vi begge havde fuldtidsarbejde, faldt valget på en webshop i stedet, som vi kunne drive sideløbende. Det var ikke muligt at stå i en butik ved siden af ens fuldtidsarbejde. 😊 Det var også rigtig vigtigt for os begge, at vi fortsat kunne have job ved siden af. På den måde kunne vi også bedre sondere terrænet og mærke efter, inden vi tog springet endeligt.

På trods af, at ingen af os havde erfaringer indenfor tøjbranchen, var det et nemt valg at starte op i tøjbranchen, eftersom vi, som alle andre kvinder, er vilde med tøj! Vi startede dog som en webshop kun med børnetøj, men fik ret hurtigt et endnu større udvalg og deriblandt også af tøj til kvinder fra alle de lækreste danske modebrands. Vi køber kun lige akkurat det ind, vi selv kan lide og vi udvælger de brands vi i forvejen har hængende i vores garderober. Det skal give mening for os at sælge det tøj, vi selv kan lide og kan stå inde for.

 

Hvad var jeres ønske og mål med webshoppen, inden I startede op?

Fra dag et har vi haft en kæmpe tro på Molly&My, og på at vi skulle gå fuld tid på projektet, samt at vi skulle vokse sådan vi kunne skabe gode arbejdspladser til lokalsamfundet. Derudover har vi fra dag et forsøgt at skabe en så personlig shopping-oplevelse som overhovedet muligt. Vi elsker begge to livet der er i de fysiske forretninger, og ånden fra købmandslivet ville vi gerne føre ind i onlineverdenen.

Det har fra starten været vores plan at skabe et univers med begge ben på jorden og en god portion humor. Vi er super bevidste om, at vi er i kontakt med mange mennesker dagligt og i hver enkel kommunikation forsøger vi at sende lidt glæde, kærlighed og positivitet. Selvom vi er en webshop og gerne vil sælge tøj, så vil vi også gerne sende lidt positivitet, god karma og kærlighed med på vejen. Derfra kommer også teksten på vores poser som vi sender i: Pakket med kærlighed <3. De små ting kan nemlig godt være med til at gøre en forskel.

Da vi startede Molly&My var det også vigtigt, at vi brugte alle penge på at reinvestere i virksomheden, hvilket vi fortsat gør. Derfor gik der også over et år, inden vi gik fuld tid på projektet. Luise var den første der gik fuldtid i virksomheden. Da vi havde en klar aftale om, ikke at trække løn ud i den første lange periode, startede vi samtidig et bogføringsfirma ved siden af. Luise bogførte for andre virksomheder, samtidig med at hun havde mere fleksibilitet til at drive Molly&My. På den måde var det muligt for os at starte uden en kæmpe pose penge – hvilket vi ikke havde. Bogholderiet har vi fortsat den dag i dag, hvor vi har to ansatte, der varetager Molly&My’s og andre lokale virksomheders bogholderi.

Hvem er Molly og hvem er My? 😉

Når vi først får en idé, er der ikke langt fra tanke til handling. Derfor blev navnet Molly&My også fundet på 10 minutter og derefter købte vi domænet og vores første platform. På den første dag havde vi også kontaktet de første leverandører.

Navnet til webshoppen skulle klinge godt i vores ører og måtte gerne være to navne, som skulle referere til børn. På trods af, at vi startede op i børneuniverset, er vi i dag superglade for navnet, som ikke begrænser os til et bestemt univers.


Hvad er jeres bedste råd til at komme ud over stepperne, så sådan et projekt ikke bare bliver ved snakken?

At komme ud over stepperne har virkelig været det, der har gjort at Molly&My har haft så hurtig vækst samt i dag er en arbejdsplads for andre end os selv. Vi er både handlekraftige og risikovillige. Der er ingen tvivl om, at for os har det været godt at være to om projektet, så den ene kan overtage stafetten, når den anden er forpustet.

Derudover har det været vigtigt for os, at vi har lavet så meget selv i de første ca. tre år. Vi kunne nemt have brugt lang tid på at finde på et navn, et logo osv., men det vigtigste var blot at komme i gang, for at det ikke blot blev ved snakken.  Derudover var der for vores vedkommende heller ikke råd til, at få professionel hjælp i starten.

Et andet godt råd er at få forventningsafstemt med sit netværk og sine nærmeste. Der er tidspunkter hvor andre må trække det tunge læs. Det er så vigtigt med 100% opbakning og forståelse fra hjemmefronten. Heldigvis støtter vores netværk 100% op og alle mand stiller op, når vi skal have rykket rundt på lageret, samlet nye kontormøbler eller også kommer de med friskbagte boller til vores Black Friday-udsalg. Det er GULD værd!

Der er meget hjælp at hente i iværksætterforums som Amino eller på YouTube. Der er også meget hjælp af hente ved at læse blogindlæg fra nogle af de største inden for branchen, og ved at undersøge ethvert fagudtryk på Google eller YouTube, så du får lidt god grundlæggende viden. Vi var aldrig kommet i gang med e-handel, hvis vi ikke havde læst stolpe op og ned omkring hvad andre skriver om e-handel. Vi har turdet spørge andre store e-handlere om hjælp og råd, og heldigvis opnået et sindssygt stærkt netværk af rådgivere og advisory board medlemmer, fordi vi rakte ud og spurgte om hjælp.

Vedholdenhed har været det absolutte nøgleord for, at vi fortsat er en virksomhed den dag i dag. Der har været, og er stadig, perioder, hvor det er stejlt op ad bakke, hvor alt drejer sig om ren drift af virksomheden og hvor alt virker kompliceret og uoverskueligt. Vi synes at vedholdenhed er et nøgleord for, at man kan bygge en virksomhed op. Derudover skal man være ekstrem selvmotiverende, selvdisciplineret samt have en stor portion is i maven.

Til sidst vil vi også understrege, at det er vigtigt ikke at hænge sig i nederlag og fejl. Dem kommer der mange af. Den ene dag tænker man: ”wauw vi køber en webshop mere og ugen efter tænker man; puha det var godt vi ikke gjorde det!” Her skal man igen virkelig evne at tage udfordringer og nederlag som positiv læring. Vi skal lære noget nyt hver dag. Derfor skal man hurtig op på hesten igen, når noget ikke går som man vil og ønsker.


Hvordan jonglerer I familie og iværksætteri? Og hvordan har man overskud til begge dele?

Der er ingen tvivl om, at der har været en fælles beslutning. Vi har været superheldige med at hele vores omgangskreds er meget interesserede og uhyre hjælpsomme. Vores mænd og forældre er en stor del af firmaet, sammen med det fantastiske team, vi er så heldige at have fået bygget op gennem årene.

I de første to år inden vi fik kollegaer, var både vores mænd, forældre og veninder en del af den daglige drift. Mændene har oprettet varer og vores forældre har hjulpet meget til på lageret. I dag har vi bl.a. ansat både vores mor og Luises mand.

Fra vi var børn, har vores forældre været selvstændige. Allerede dengang var der stor hjælp fra venner, familie og omgangskreds. Vi er vokset op med en mor og far, der først havde fri kl. 20 om aftenen og derfor lavede vores moster mad hver aften, hvor vi var en kæmpe flok, der spiste sammen. Derfor ligger det så dybt i os, at det er helt naturligt at række ud efter hjælp hos vores venner og familie, når vi har behov for det.

Der er ingen tvivl om, at når man vil noget, så meget som vi vil Molly&My så finder man kreative løsninger, så hverdagen bliver så nem som muligt. Vi mener at det er afgørende, at dem omkring én har forståelse for projektet. Det har i hvert fald været afgørende for os, at alle har været involveret og haft forståelse for målsætningen omkring shoppen.


Hvad gør jer glade i jeres virksomhed og ved at være iværksættere?

Der er ingen tvivl om, at alle områder i vores virksomhed er spændende, vi kan hele tiden forbedre os, som også bliver en del af glæden. Vi kan – vi vil. Dog har kundeservicen en særlig plads hos os. Vi vil så gerne kommunikere til vores kunder med en god portion positivitet, være i øjenhøjde og have et blink i øjet med lidt humor når vi er i kontakt med folk gennem vores kundeservice, vores kontaktflader og kanaler. Det er noget vi virkelig brænder for og som vi synes er super sjovt og givtigt. Vi har af og til kunder, der sender os en sød besked om, at vores service overfor dem er i top. Når man får sådan en besked, er det det hele værd. Det booster enormt! 😊
Vores kunder er almindelige seje danske kvinder og det samme er vi. Det er vildt vigtigt, at vi holder vores kommunikation præcis som vi ville, hvis vi stod ansigt til ansigt i en butik. Vanvittig god kundeservice og en følelse af nærvær med kunderne – dét gør os glade.

Derudover brænder vi meget for at kunne søsætte nye tiltag. Der er ingen tvivl om, at noget af det fede ved selv at kunne bestemme er, at hvis vi får en idé, så kan vi rykke samme dag.  Det er vi gode til. VI skal ud over stepperne og prøve noget af, hvis vi har fået en idé. Nogle gange lykkes det ikke, og så er det bare videre til næste idé.

En anden årsag til, at det er fedt at tage på arbejde er, at vi har fået opbygget et team af kollegaer, som virkelig gerne vil Molly&My og som brænder for at fortsætte rejsen sammen med os.


Var jeres familie med på, at I ville gå iværksætter-vejen?

Alle i familien synes at Molly&My var en knaldgod idé. Banken ”not so much” haha!

Både mænd og forældre var med på idéen, den aften vi besluttede os for at starte. Alle har været en del af det lige fra begyndelsen. På trods af, at der har været superhårdt undervejs, i en sådan grad at man ikke har kunne se sig ud af forhindringer, så er der altid en i omgangskredsen, der motiverer således udfordringerne bliver mere overkommelige. Der er ingen tvivl om at familien og hele vores netværk er et kæmpe heppekor.


Hvad er jeres bedste råd til børnefamilien, når hverdagen skal hænge sammen?

Luises bedste råd er at gå på kompromis med egne forventninger til privatlivet. Det bliver sat MEGET på standby de første år. Opvasken, vasketøj, aftensmaden. Der er ikke tid til, at det hele spiller. På trods af at hun er et kæmpe ordensmenneske, så har hun måtte gå meget på kompromis med dette. De sidste fire år har kun handlet om Joakim (Luises søn på 9 år) og Molly&My. Alt andet har måtte vente.


Hvordan har I oplevet de forskellige faser af jeres virksomheds ”opvækst”?

Der er ingen tvivl om, at de første par år, hvor vi stadig havde fuldtidsarbejde arbejde ved siden af, var det vanvittigt hårdt og alle vågne timer gik med virksomheden. Det er stadig hektisk, men på en anden måde, da vi kan dedikere os 100 % til MollyogMy nu.

Der har endnu ikke været nogen fulde fridage, uden en eller anden form for arbejde og der bliver også arbejdet på alle ferier og fridage. Der er ingen tvivl om, at da vi begyndte at få ansatte og selv kunne sige vores fuldtidsstillinger op, så gav det mere luft. Men det er bestemt ikke et 8-16 job og det bliver det aldrig.

Der er ikke en grænse mellem arbejdsliv og privatliv, men det er også helt okay for os, når man brænder for det man laver. Vores hobby er jo blevet vores arbejde. Når man så også er så heldig at være søskende og have ansat en stor del af sin familie, så er vi jo bare sammen på jobbet i stedet for i fritiden. Vores lager ligger i den by vi alle bor i og Joakims skole er 800m fra vores lager – perfekt. 😉


Hvad er visionen og fremtidsplanerne hos Molly og My?

Vi har SÅ mange drømme for Molly&My. På trods af, at vi har eksisteret i over 4 år, så føler vi virkelig først lige, at vi er gået i gang.

Nu skal vi for eksempel i gang med at finpudse vores hjemmeside, som vi aldrig rigtig har fået gjort det store ved.

Samtidig gik vi i slutningen af 2019 i gang med vores eget smykkemærke, Mellow Moon, som er blevet taget overraskende godt imod. Derfor skal dette videreudvikles i 2020. Vi har herudover flere spændende co-labs i gang, samt flere forskellige unikke styles som bliver forhandlet eksklusivt hos Molly&My.

Samtidig skal vi hele tiden forbedre og udvikle oplevelsen for kunden både før, under og efter et køb, som jo virkelig er vores store passion <3

 

Vi håber at du er blevet lige så inspireret som vi er her hos ChriChri, og at Karina og Luises guldkorn kan være med til at give dig det sidste skub, hvis du går med en iværksætterdrøm i maven, der bare venter på at blive sat i verden. Vi er i hvert fald taknemmelige for alle de inspirerende inputs, vi har fået gennem vores snak med Karina og Luise!

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *