Katrine er født i 1975, hun er uddannet professionel danser, og når hun ikke skriver kriminalromaner, arbejder hun som instruktør og koreograf på teater og tv (senest Melodi Grand Prix). Hovedbeskæftigelsen er i dag forfatterkarrieren, men hun giver ikke slip på dansen, som er en naturlig del af hende. Hun har skrevet til skrivebordsskuffen i mange år, men da hun fyldte fyrre tog hun altså en afgørende beslutning om at gøre alvor af forfatterdrømmen. Privat bor hun på Østerbro og er gift med Timm Vladimir. Sammen har de sønnen Cassius.
I den kommende udgivelse af ChriChri-magasinet kan du læse hvilke bøger Katrine Engberg anbefaler – The Golden Issue er snart på gaden!
Q
Hvorfor og hvordan besluttede du dig for at blive forfatter?
A
Jeg har skrevet historier, siden jeg lærte at skrive som 6-7 årig. Mit barndomshjem var fuldt af bøger, og det skrevne ord har været del af mit liv fra start. Det til trods har jeg aldrig tænkt, at jeg skulle være forfatter. Tværtimod valgte jeg tidligt at blive danser og koreograf, måske nærmest som en modreaktion til mine forældres akademikerliv. Men jeg har altid skrevet dagbog, breve og historier ved siden af dansen – det var i mange år bare ikke noget, jeg viste til nogen. En eller anden dag var tiden så moden og jeg sendte en tekst til et forlag og fik den antaget. Og så blev jeg forfatter.
Q
Hvad inspirerer dig til at skrive dine krimier?
A
Inspiration kan komme fra hvad som helst: et sted i byen – København er fuld af hemmelige hjørner, som er vildt fede – et stykke musik, en skæv personlighed på gaden, en anekdote, nogen fortæller. Når jeg skriver, samler jeg på alle mulige små fragmenter af inspiration, som jeg så stille og roligt fletter sammen til en fortælling.
“Jeg valgte tidligt at blive danser og koreograf, måske nærmest som en modreaktion til mine forældres akademikerliv.”
Q
Hvordan ser en typisk forfatterdag ud for dig?
A
Min arbejdsdag starter, når vi har fået morgenmad, smurt madpakke og fulgt vores søn i skole. Cirka klokken 8.30 sidder jeg ved min computer, og der bliver jeg siddende til ved 15-tiden, kun afbrudt af korte kaffepauser og en gåtur i ny og næ. Der er ikke noget trylleri ved det; at skrive en bog handler rigtig meget om knofedt og disciplin.
Q
Hvor lang tid tager det at skrive en bog? Kan du forklare lidt om processen?
Jeg skriver ret hurtigt og meget intuitivt. Det betyder, at jeg godt kan skrive 500 siders første udkast til en bog på 3-4 måneder. Til gengæld skriver jeg den efterfølgende igennem 5-7 gange, før den er skarp og god. Man kunne også vende processen om og starte med en stram disposition, som man så fyldte ud, men for mig dør fortællingen lidt på den måde. Jeg er nødt til at lade den flagre lidt vildt i starten af processen, så den lever og blomstrer, og så efterfølgende rette den til. Som man siger: “En bog skal skrives to gange: første gang med hjertet, anden gang med hjernen.”
Q
Hvad er det mest givende ved dit arbejde som forfatter?
A
Alt ved det! Jeg elsker det hele: Inspirationsfasen, hvor jeg samler puslespilsbrikker og prøver at stykke dem sammen, redigeringsfasen, hvor min redaktør og jeg nørder med hver eneste sætning og alle karakterernes udvikling, og selve udgivelsen, der byder på en masse læserkontakt, interviews og rejser. Det er afvekslende, sjovt og – vigtigst af alt – jeg bestemmer selv.
Q
Hvad er det mest udfordrende ved dit arbejde som forfatter?
A
Usikkerheden. Man er aldrig bedre end sin sidste bog. Når man laver noget kreativt, er der ingen garanti for, at folk kan lide det. Somme tider står man med noget, man føler sig SÅ sikker på, og så rammer det bare ikke, andre gange er det omvendt. Fordi det betyder så meget for mig, kan den usikkerhed godt holde mig vågen om natten af og til.
Q
Hvilke telefonopkald husker du bedst fra din forfatterkarriere?
A
Der har været flere, men et af dem, der stadig står lysende klart, var opkaldet fra Salomonsson Agency, der ringede for at fortælle, de gerne ville repræsentere mig internationalt. Salomonsson er en af de fineste litterære agenter i verden, og da de ringede, var min første bog ikke engang udkommet endnu, så det var kæmpestort. Jeg stod i en Emmery’s sammen med min ven Mogens, da de ringede, og jeg glemmer aldrig det opkald.
Q
Hvad er du mest stolt af at have opnået som forfatter?
A
Jeg er ret stolt af, at min første bog, Krokodillevogteren, lå nummer et på bestsellerlisten fire måneder efter sin udgivelse – vel og mærke uden hverken marketingbudget eller ekstra lav salgspris. Det var kun på grund af læsernes indbyrdes anbefalinger, og det var bogen selv der gjorde arbejdet. Men jeg er faktisk endnu mere stolt af de flere hundrede læserhenvendelser, jeg har fået af folk, der har haft en god læseoplevelse, grinet, måske ligefrem blevet rørt. Det er det bedste i verden!
“Jeg ville ønske, at jeg tidligere i livet havde forstået,
at INGEN kan undgå fiaskoer og fejl.”
Q
Hvad er dine succeskriterier som forfatter?
A
Jeg insisterer på at udfordre mig selv og stræbe efter at skrive noget originalt – ikke bare det, der virker. Der er rigelig med forudsigelige “byggeklodsbøger” i krimigenren, og jeg håber at kunne være en af de forfattere, der går imod den tendens og løfter genren op på et højere plan. Den dag, jeg holder op med at være ambitiøs, holder jeg op med at skrive.
Q
Hvad gør du for at dygtiggøre dig som forfatter?
A
Læser og skriver. Det er så simpelt som det. Jeg læser forfattere, der er dygtigere end mig selv, så jeg hele tiden sigter højere og højere. Og så skriver jeg, smider væk, skriver om, smider væk igen og skriver påny. For hvert ord, der ender med at blive trykt, har jeg måske smidt 20 væk.
Q
Tvivler du nogensinde på dig selv, og hvad gør du i så fald for at mindske og fjerne denne tvivl?
Tvivl er en uløselig del af den kreative proces, ja, i det hele taget af at være menneske. Og tvivl er ikke en behagelig følelse, så vi mennesker forsøger at undgå den, så godt som vi kan. Men det er både umuligt og dumt, for der ligger også en masse konstruktivitet og fremdrift i at sætte spørgsmålstegn ved verden. Jeg øver mig i at favne min tvivl og stole på, at den netop dukker op for at pege på et problem, jeg ikke har opdaget endnu.
Q
Hvad drømmer du om at fremtiden bringer dig som forfatter?
A
Jeg drømmer om at blive bedre og bedre for hver bog, om at udvide min læserskare og om at få lov at leve af at skrive bøger resten af mit liv.
Q
Hvilke gode råd har du til andre med en drøm om at udgive bøger?
A
Jeg får ret mange henvendelser fra folk, der går rundt med en krimi i skuffen og en forfatterdrøm i maven, og som spørger mig, hvordan man gør. Jeg svarer altid det samme: Der er kun én vej frem. Skriv! Skriv, skriv, skriv! Vis det, du har skrevet til en, du stoler på, og skriv så videre igen derfra. Når du har 50 sider, du virkelig er glad for, så send dem ind til et forlag. Der er ingen anden vej, ikke som jeg kender det i hvert fald.
Q
Hvis man ønsker at nå langt inden for dit fag, hvilke egenskaber, synes du så, er de vigtigste?
A
Intuition, disciplin og stædighed. Og det gælder ikke kun for mit fag men for alle.
Q
Hvad er dit bedste karriereråd til andre mennesker?
A
Jeg ville ønske, at jeg tidligere i livet havde forstået, at INGEN kan undgå fiaskoer og fejl. Derfor kan man lige så godt fra start af lære at hive sig selv op igen og arbejde videre, når man har været nede at bide i græsset. Modgang gør stærk, hvis vi tør se den i øjnene og ikke lader den traumatisere os. Vi defineres virkelig ikke af vores fiaskoer, men af hvordan vi rejser os fra dem.
Dette indlæg har 2 kommentarer
Hun er bare en super spændende og mega kreativ person:-)
Det er vi helt enige med dig i 🙂