Moderskab

9 måder at balancere morlivet med karrieren

At have et fuldtidsjob og være mor samtidig, kan føre til skyldfølelse og stress, fordi man hurtigt kan komme til at prioritere det ene mere end det andet. Nøglen er at have fokus på en plan, at blive godt organiseret og finde den rigtige balance mellem det professionelle og at være forældre. Det er aldrig helt nemt at få karrieren og morlivet til at hænge sammen, så læs med her og få tips til hvordan det kan komme til at fungere bedst muligt for dig. Husk at tage en dag ad dagen, og acceptér, at du ikke kan det hele på én gang. 

LÆS OGSÅ: Midt i hverdagens travlhed kan aftensmaden være en udfordring

1. Giv slip på skyldfølelsen
I stedet for at tænke over, at du ikke er sammen med dit barn, så tænk på hvordan din rolle i virksomheden har betydning for familien. Måske kan du have råd til flere ting, eller have råd til at lave en opsparing til dine børn, netop fordi du har en karriere. De mest succesfulde karrieremødre har fundet måder at være effektive i begge verdener, og det kræver at man kan affinde sig med valg og fokusere på de prioriteringer, man har sat i øjeblikket. Det kan også være en god idé, at spare med andre karrieremødre, for at få snakket om det, til tider hårde arbejde, og så bliver man også lige mindet om, at man ikke er alene. 

2. Få hjælp af en babysitter 
Det er okay at få hjælp af andre! Spørg eventuelt dit netværk, om der er nogle der kender nogle, med erfaring inden for børnepasning, og som er til at stole på. Skab derefter en liste over de kriterier I har til babysitteren.

3. Planlæg hyggelige familieaktiviteter
Det er nemt mange gange bare at sætte sig i sofaen og tænde for fjernsynet, når man er kommet hjem. Prøv i stedet at planlægge aftener eller weekender, hvor hele familien er samlet over et spil eller fællesmorgenmad. Aftal eventuelt en fast dag, hvor I har ’’familie-dag’’, så I alle ved hvornår det foregår og så I har noget at glæde jer til. Her er det vigtigt at telefonerne bliver gemt væk, så I ikke bliver distraheret! 

4. Lav en fælles kalender 
Få styr på hele familiens aktiviteter og planer ved hjælp af en fælles kalender. Det kan være aktiviteter lige fra fødselsdage og legeaftaler. For at I bedst muligt får husket at udfylde denne kalender, vil det være en ide, at sætte et kvarter af hver søndag, hvor hele familien samles, så I i fællesskab kan få den udfyldt og være med inden over hinandens planer over den kommende uge.

Print eventuelt selv en kalender lige HER

Et alternativ til den fysiske kalender, er en fælles kalender på iphonen, hvor man synkroniserer hinandens aftaler, så kalenderen hele tiden er ved hånden og man derved kan få påmindelser op på telefonen, så du hele tiden er opdateret. 

5. Kommuniker med din arbejdsgiver
Står du og ønsker barsel? Før du taler med din arbejdsgiver om det, så sørg for at have en plan skrevet ned, over de ting du ønsker at tale om. Lav eventuelt også lidt research over hvordan dine medarbejder havde orlov og hvor længe, så du kan sammenligne og bringe det op til mødet med din arbejdsgiver. Selvfølgelig er hver enkel medarbejder forskellig og har forskellige krav og behov, så det er kun dig selv der ved hvor meget du ønsker at fortælle og dele med din arbejdsgiver, bare du sørger for at være åben og ærlig. 

Der er dog to vigtige spørgsmål du skal stille. Og det er ’’hvor meget barsel kan jeg få’’ og ’’hvor meget af den tid vil være betalt’’. 

6. Hav kontakt med dine børn i løbet af dagen.
Her menes det jo selvfølgelig ikke, at du skal ringe til institutionen eller dit barn flere gange om dagen. Men kan dit barn læse, så læg eventuelt en lille sød besked i madpakken, eller send en sms for at ønske dem en dejlig dag og fortæl dem, at du glæder dig til at se dem igen. Det er nok lidt en win-win, da dit barn får fornemmelsen af at de ikke er glemt fordi du har et arbejde ved siden af, og du kan slappe lidt mere af i forhold til skyldfølelsen, fordi du lige har gjort dét ekstra, for at vise dem, at du selvfølgelig stadig er der trods de travle og til tider lange dage på kontoret. 

7. Begræns forstyrrelser og stop med at spilde tiden
Udnyt al den tid du har på arbejdet, til rent faktisk at arbejde og ikke snakke om hvad I skal lave i weekenden, det er noget i kan gøre over frokosten. Når du er hjemme og har fri, så sørg for at lægge arbejdet fra dig så vidt muligt. Når børnene er lagt i seng, så husk din mand og husk at pleje kærligheden så det hele ikke går op i hverdagens mange gange kedelige pligter.

Er det sådan, at du har lidt arbejde med hjem, så sørg for at være disciplineret og sæt eventuelt tid på, hvor lang tid du har til at tjekke mails og telefon, så du ikke kommer til at bruge flere timer på det. Det kan eventuelt være noget du gør, når børnene er lagt i seng, så de på den måde ikke får fornemmelsen af, at mor bare arbejder hele tiden.

8. Gør morgenerne lettere
Undgå at starte dagen på en hektisk måde, ved at planlægge morgenen aftenen før. Pak ungernes madpakker, læg deres tøj klar (og dit eget), og sørg for at alle har været i bad om aftenen. Sørg også for at du har pakket din taske, så den står klar og hav planlagt hvad I skal have til morgenmad. På den måde, får I en god start på dagen, og kan bruge tiden på at nyde hinandens selskab, inden I alle skal ud ad døren.

LÆS OGSÅ: 4 tricks til at gøre børnenes madpakker mere spændende

9. Husk dig selv
En vigtig prioritering, så du er ladt op til alle de andre ting i hverdagen. Nemlig, dig selv! Så når du skal planlægge ugen, så husk at få presset noget ’’mig-tid’’ ind. Det er ikke muligt for dig at være en effektiv mor og karrierekvinde, hvis du ikke husker at pleje dig selv. Giv dig selv lov til at fordybe dig i en god bog inden du går i seng, tag et langt karbad mindst én gang om ugen, eller tag en veninde under armen og bliv forkælet med noget massage. Husk at spise rigtigt, så du på den måde også kan lade op og få energi, og få dig din egen hobby hvor du kan fordybe dig i noget DU sætter pris på.

Kilde: Parents.com

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *