Moderskab

Tips til gode kostvaner under graviditeten

Tips til gode kostvaner under graviditeten

Alt hvad du indtager mens du er gravid, deler du med dit ufødte barn. Dette betyder ikke at du bogstavelig talt skal spise for to – hvis du spiser dobbelt så meget som du plejer, tager du for meget på, og det gavner ikke nogen.. Det handler om at spise sundt og varieret fra hele kostpyramiden, så der er nok energi til dig og din baby.

LÆS OGSÅ: Boost din babys immunforsvar

Fuldkorn

Det er en god idé at vælge fuldkornsbrød frem for hvidt brød, under din graviditet, da det holder bedre gang i tarmene, mætter længere og i det hele taget er sundere og mere næringsrigt.

Varieret kost

Det er et meget basic råd, som aldrig forældes: Spis varieret! Det nytter ikke noget at leve kun af kulhydrater, kun af grøntsager og frugt eller udelukkende at spise kylling. Pluk fra hele kostpyramiden – alt med måde – og sørg for at få både grøntsager, frugt, forskellige typer kød, forskellige typer fuldkorn (havregrød, rugbrød etc.). Du skal nemlig bruge mange forskellige næringsstoffer, især når du er gravid, og det får du nemmest gennem forskellige madvarer.

Frugt og grøntsager

Det er en god idé at spise grøntsager til hvert måltid under graviditeten (også når man ikke er gravid, we know..) – grove grøntsager som broccoli og gulerødder har nogle gode kostfibre, som din krop har godt af. Herudover bør du spise lidt mere frugt, det er en super god kilde til vitaminer. Frugt og grøntsager i alle regnbuens farver er anbefalingsværdigt!

Fisk

Fisk indeholder virkelig god næring, vitaminer og mineraler, f.eks. omega 3 og D-vitamin. Omega 3 er godt for udviklingen af fosterets hjerne, og D-vitamin er godt for knoglerne. Nogle fisk anbefales, og nogle bør undgås, dem kan du læse om her.

Magert kød og magre mejeriprodukter

Kød er vigtigt for proteiner og mineraler, men det skal helst ikke være alt for fedtholdigt, det kød du vælger – du har nemlig ikke rigtig brug for fedtet. De mejeriprodukter du indtager er super vigtige for kalk til fosteret, men igen behøver du ikke vælge de mest fedtholdige af slagsen, da det er kalcium og ikke fedtet du mangler.

Sukker og salt

Du skal helst ikke spise for meget sukker og salt – vi ved godt, at sukkertrængen er der fra tid til anden, og selvfølgelig må du gerne spise usundt engang imellem, men lad være med at overdrive. For meget sukker er hverken godt for dig eller barnet, ligesom for meget salt heller ikke gør godt for noget.

Koffein

We know, kaffe er seriøst vigtigt.. Men du skal måske overveje at begrænse dit kaffeindtag under graviditeten, da det kan påvirke dit barns vægst. Anbefalingerne lyder på 300 mg koffeinindtag pr. dag, hvilket svarer til ca. 3 kopper – herefter bør du altså ikke drikke mere. Det samme gælder selvfølgelig andre koffeinholdige drikke som cola, sort te og energidrik. Grøn te skulle jo også være så sundt, siger de!

Vand

Som sædvanlig er det godt at drikke vand, selvfølgelig også under graviditeten. Det har både dig og baby brug for, så gør det til en vane altid at have et glas eller en flaske ved hånden.

LÆS OGSÅ: 5 ting du er ligeglad med, når du er blevet mor

Kilder: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/gode-raad/kost-og-graviditet/
https://www.libero.dk/dig-netop-nu/artikler1/gravid/ti-tips-til-god-kost-under-graviditeten/

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *