Moderskab

6 gode råd til børn med angst og søvnproblemer

6 gode råd til børn med angst og søvnproblemer

Emil Rask er børnepsykolog og har særlig erfaring med angst og angstbehandling. Her får du hans 6 gode råd til, hvad man kan gøre, hvis ens barn har angst og søvnproblemer.

LÆS OGSÅ: 10 gode råd til samsovning

– Ingen skærmtid i 30 min før sengetid. Læs i stedet i en bog eller hør musik eller mindfulness lydbånd.

– Lav en fast rytme op til sengetid. Faste sengetider, fast putteritual osv.

– Lav en plan for hvordan de angstprægede ritualer udfases. F.eks. at mor sidder ved sengen i 10 min den første dag, 8 minutter den anden dag osv. Eller at man skal blive liggende i mindst 20/30/40 min mellem hvert toiletbesøg.

– Tal før sengetid evt. om hjælpsomme erfaringer barnet kan minde sig selv om, når det bliver svært. Lad dem gerne selv komme frem til dem, og brug åbne spørgsmål til hjælp så som: ”Hvad skete der sidst du havde svært ved at falde i søvn”? Tal også om, at det er normalt og helt ok at have svært ved at falde i søvn, og at vi ikke kan tvinge os selv til at sove – vi kan kun give os selv muligheden for det.

– Skru ned for de beroligende udsagn og mind i stedet om de aftaler I har lavet om, hvordan rytmen er når de skal sove.

– Dukker der hele tiden nye bekymringer op, som barnet ikke kan slippe, så lav evt. en ”bekymringsbog”, hvor de skrives ned i, og hav en aftale om, at i taler om bekymringerne næste dag på et fast tidspunkt. 

Emil Rask forklarer, at det i starten godt kan virke hårdt og brutalt ikke at give beroligelse, og at det er normalt, at det medfører øget angst i en periode. Men man skal huske på, at det er noget, man gør for på længere sigt at give angsten mindre magt. Ifølge ham gælder det om at finde en balance mellem at gøre det, der virker på kort sigt (at falde i søvn i aften og være frisk i morgen) og det man tror på vil hjælpe på længere sigt (at blive bedre til at falde i søvn i fremtiden og få et liv, der er mindre styret af bekymringer).

Du kan læse hele Emil Rasks indlæg om angst og søvnproblemer her.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *